Van 6 tot 12 juni is het Negroni Week – Een initiatief van
Campari en Imbibe Magazine. Over de hele wereld nemen cocktailbars, winkels en
restaurants deel aan dit initiatief en sponsoren daarmee ook een goed doel. In
België zijn er een honderdtal horecazaken die deelnemen. Voor elke verkochte
Negroni-cocktail staan ze één euro af aan het goede doel.
Als blogger verkoop ik geen cocktails, maar ik wil mijn
beste beentje voorzetten om ook een week lang de Negroni in het voetlicht te
plaatsen. Van 6 tot 12 juni zal ik een reeks bitter-cocktails posten,
waarvan uiteraard een aantal variaties op de originele Negroni, die op zijn
beurt een variatie was op de Americano.
Volgens de meeste verhalen was het graaf Camillo Negroni uit Firenze, die een voorliefde had voor Americano's. In plaats van de gebruikelijke cocktail met soda wou hij op een bepaald ogenblik zijn drankje wat pittiger maken. Hij vroeg om de soda te vervangen door gin. De barman ging uiteraard in op de wensen van zijn klant en verving ook het citroenpartje door sinaasappel zodat het echt een nieuwe cocktail leek. De Negroni was geboren.
Tegendraads als ik ben werk ik tijdens deze week niet met
Campari of Aperol, maar kies ik voor de gloednieuwe Belgische Bitter van
Distillerie de Biercée.
Enkele weken geleden maakte ik trouwens al eens een Negroni met Ginderella Gin.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten