maandag 13 juni 2016

België-Italië : Martini Bellini


Mijn wederhelft heeft zich laten uitdagen om bij elke EK match van onze Rode Duivels iets culinairs te doen met ingrediënten van het land van de tegenstrever. Bijna vanzelf kwam de vraag of ik daar ook steeds een lekker drankje bij wou voorzien. Laat die eerste match nu net tegen Italië zijn en ik heb net een volledige week afgerond met Italiaanse cocktails. Sta me toe het mezelf vanavond toch iets gemakkelijker te maken.

In het afsluitende artikel van de #Negroniweek had ik het al over “premixed cocktails” en "bottle aged cocktails" en over het feit dat die eigenlijk helemaal niet verkeerd zijn.
Bij deze geef ik dan ook toe dat een drietal premixed cocktails ook hier vrij regelmatig op het boodschappenlijstje staan. Toevallig zijn dat ook Italiaanse cocktails : Aperol Spritz (in kleine ready-to-serve flesjes), Martini Royale Bianco en Martini Royale Rosato.


Wij vinden deze alle drie zeer lekker en na een vermoeiende werkdag trek je gewoon de fles open om het gekoelde drankje te serveren in een groot wijnglas met veel ijs. Een snelle en gemakkelijke cocktail komt uiteraard ook goed van pas op een voetbalavond.
En het moet zeker niet altijd bier zijn. Fijnproevers weten waarom ! 


Martini heeft nog een variant in de winkelrekken die we nog niet eerder hadden geproefd en deze leek me wel geschikt voor vanavond : Martini Bellini Vine Peach.

Wanneer je zelf een klassieke Bellini zou maken ga je eerst de keuken in om een coulis te maken van perzik. Doe hiervan een soeplepel in een champagneglas, knijp er nog een citroenpartje bij en vul voorzichtig verder op met lekker bruisende Prosecco. Even roeren mag, maar wees heel voorzichtig zodat je niet teveel bubbeltjes verliest.
De Martini-variant is een prosecco waaraan de nectar van witte perziken reeds is toegevoegd. Serveer best in een ruim wijnglas met een handvol ijsblokken, net zoals bij de andere ‘Royale’ versies.
Versier met een partje witte perzik.
Deze lichtroze cocktail is zeer verfrissend, maar je proeft tegelijk ook overduidelijk de lekkere zoete perzik. Als aperitief op eender welke receptie zou dit drankje absoluut niet misstaan.
Een heel lekker Italiaans aperitief… maar we hopen natuurlijk wel dat de Belgen winnen !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten