dinsdag 12 juni 2018

Buss 509 Pink Grapefruit Gin

Met de beste wil van de wereld kan ik me niet herinneren of ik ooit eerder al een gin heb geproefd waarin pompelmoes de belangrijkste botanical was. Toen ik deze Buss 509 Pink Grapefruit proefde had ik dan ook onmiddellijk zin om hier wat verder mee te experimenteren.

Deze gin van Buss Spirits
, het bedrijf van horeca-professional Serge Buss, heeft dan ook echt wel een ander, veel fruitiger bittertje dan de meeste gins. Laat je vooral niet op het verkeerde been zetten door de rozige kleur, “bitter” is echt de smaak die men hier voor ogen had.   

Naast verse pompelmoes werden ook nog jeneverbes, koriander, zoethout, engelwortel, vanille, kardemom, iriswortel, sinaasappel en citroenschil gebruikt als botanicals.
Wij proeven deze gin uiteraard met een neutrale tonic, maar geniet gerust van een gin & tonic met vb. mediterrane invloeden.


Als experimentje wou ik een Old Fashioned style cocktail maken waarin het fruitige bitter in balans zou komen met het zoete.


Granny’s Grapefruit


Ingrediƫnten
5 cl Buss 509 Pink Grapefruit
1 cl Vlierbloesemsiroop
Een viertal druppels absint bitters


Bereiding
Alle ingrediƫnten samenvoegen in een mengbeker met veel ijs. Roeren gedurende een 15tal seconden tot de cocktail ijskoud is. Strainen in een Old Fashioned glas met een groot ijsblok. Versieren met een schijfje verse of gedroogde roze pompelmoes.

Tip 
Probeer ook eens met rabarbersiroop, volgens mij moet dat ook een schitterende match zijn. Helaas had ik geen rabarber voorhanden om het mee te testen.
Buss 509 Pink Grapefruit Gin is o.a. verkrijgbaar in de supermarkten van Delhaize.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten