dinsdag 19 juni 2018

Mary is Bloody Hot !

Ik moet toegeven dat ik echt wel fan ben van de pittige pepersausjes van Tabasco. Naast de gewone Tabasco (onmisbaar in mijn pasta Bolognese) staan hier ook steeds de Habanero en Chipotle flesjes in de keukenkast. Toen ik hoorde dat Tabasco voor zijn 150ste verjaardag zijn heetste sausje ooit op de markt zou brengen was mijn aandacht onmiddellijk gewekt. En heel lang hoefde ik niet na te denken voor een eerste toepassing. De workshop van Ketel One van twee weken geleden kwam net op tijd om mijn kennis bij te schaven.

Tabasco Scorpion saus is een ‘limited edition’ op basis van schorpioenpepers, agave, ananas en uiteraard de overige ingrediënten die in de standaard Tabasco saus zitten. Deze nieuwe versie is maar liefst 20x pikanter dan de “gewone” Tabasco. Absoluut niet voor watjes en met mate te gebruiken. Ik moet zelfs toegeven dat ik bij de eerste twee slokken van mijn cocktail nog behoorlijk moest wennen aan de “heath”, maar daarna viel het best mee… alleen een lichte tinteling op je lippen die blijft nazinderen.


Voor deze spicy versie van de Bloody Mary gebruikten we ook geen gewoon tomatensap, maar de Big Tom Spiced Tomato mix, die al een basis kruidenmix bevat. Dit gekruide tomatensap is verkrijgbaar in de supermarkt (Colruyt, Albert Heyn,... ). In principe hoef je daar alleen wat vodka aan toe te voegen, maar dan krijg je uiteraard geen ‘Bloody Hot’ versie.


Mary is Bloody Hot


Ingrediënten
5 cl Absolut Vodka
10 cl Big Tom Spiced Tomato Mix
2 cl vers limoensap
4x draaien aan de pepermolen (optioneel)
3 tot 4 dashes Tabasco Spicy Worcestershire saus
1 tot 2 dashes Tabasco Scorpion saus
snuifje selderijzout


Bereiding
Zoals je op de ingrediëntenlijst kan zien laat ik het aantal dashes met de Tabasco-producten een beetje over aan wie het maakt. Het is immers aan ieder voor zich om te bepalen hoe heet je deze cocktail wil hebben. De ultieme raad blijft steeds hetzelfde: je kan altijd nog toevoegen, maar je kan het niet eruit halen. Proeven blijft dus zeer belangrijk tijdens het bereiden.


Alle ingrediënten samenvoegen in een beker met veel ijs. Niet shaken of roeren, maar 'throwen': Overgieten van de ene beker in de andere, terwijl je de ijsblokjes tegenhoudt met een strainer.


Vind je dit te moeilijk, probeer dan de cocktail te 'rollen': gewoon in een shaker, maar in plaats van te shaken, draai je de shaker een aantal keer helemaal om (ondersteboven).


Strainen in een highball-glas met vers ijs. Versieren met een partje limoen en/of een stengel selderij. Voor de foto koos ik radijsbloemetjes om mijn cocktail mee te versieren.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten