donderdag 2 november 2017

Old Fashioned Week 2017 : Kick-Off

Vandaag start de Old Fashioned Week en om eerlijk te zijn was ik er al een tijdje heel erg naar aan het uitkijken. Wie onze blog al wat langer volgt weet dat deze “father of all cocktails” mijn favoriete cocktailrecept is. Bij voorkeur op basis van bourbon en/of rye whiskey, maar ik sta open voor alle voorstellen. Zo heb ik tijdens de voorbereidingen voor deze themaweek enkele ronduit schitterende Old Fashioned cocktails gedronken op basis van jenever. Deze komen later deze week nog aan bod.

Uiteraard kan je tijdens deze themaweek wereldwijd opnieuw terecht in tal van cocktailbars, waar voor elke verkochte Old Fashioned cocktail ook een kleine donatie naar een goed doel zal gaan.

Op onze blog mag je deze week een mooie reeks cocktails verwachten op basis van het oorspronkelijke recept, maar ik zal natuurlijk mijn uiterste best doen om jullie toch te verrassen. Dit jaar mochten we ook rekenen op de medewerking van een aantal van de officiële partnermerken voor de Old Fashioned Week. Maar we starten deze Kick-off al dadelijk met een “specialleke”.

In het voorjaar, tijdens de voorbereidingen voor de Negroniweek, mochten we een tijdje aan de slag met een Foodsaver vacumeertoestel. Een toestel waarmee we enkele bijzonder leuke experimenten deden zoals de “fake barrel aged Negroni. Omdat ik toen natuurlijk ook wist dat we in het najaar opnieuw zouden meedoen met de Old Fashioned Week, besloot ik ook een klassieke Bourbon Old Fashioned te sealen, sous-vide te verwarmen en daarna in de koelkast te bewaren tot november.

In het zakje gingen 5 cl Bulleit Bourbon, 15 ml suikersiroop en 2 dashes Angostura bitters.
De inhoud van het zakje ging deze week in een mengbeker met veel ijs, stevig roeren en strainen in een whiskytumbler met een groot ijsblok. Versieren met citrus en genieten van een doorheen de tijd perfect geblende cocktail!


Achteraf gezien heb ik echt spijt dat ik destijds ook geen “Fake barrel aged Old Fashioned” heb gemaakt ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten