zondag 5 november 2017

Sorgin - The Halloween Gin

De dagen rond Allerheiligen worden ook bij ons vrij ingetogen doorgebracht met het gezin. Maar tegelijk willen we ook steeds iets leuks doen voor Halloween op onze blogs. Dit jaar kreeg ik een uitnodiging voor de voorstelling van een heuse Halloween-Gin : Sorgin.

'There is Magic in the Night, when Spices & Fruits glow by Moonlight!'

Op de avond van Halloween zakten we af naar cocktailbar Green Lab 
op de Brusselse Louisalaan om deze nieuwe en bijzondere gin te ontdekken. Niet alleen bijzonder omdat de naam eigenlijk heks of tovenaar betekent in het Baskisch, maar ook omdat de producent eigenlijk een grote wijnbouwer is.

Sorgin is dus zeker geen doorsnee gin. Deze gin wordt gemaakt door wijnbouwer François Lurton met een selectie van botanicals en een wijnalcohol van Sauvignon.

Omdat ik het niet helemaal begrepen had (mijn Frans is vrij erbarmelijk), vroeg ik François of de alcohol dan eigenlijk leek op een Marc, wat ik vrij goed ken vanuit Luxemburg. Maar dat bleek niet te kloppen. Een Marc of Grappa wordt gestookt van het afval van de druiven (de schillen etc.), terwijl zijn wijnalcohol gestookt wordt van het druivensap zelf.

Gebruikte botanicals : De obligate jeneverbessen, schillen van pompelmoes, citroen en limoen, zwarte bessen, brem, viooltjes, …


François vertelde ons dat het een zeer bewuste keuze was om de alcohol te produceren op basis van druiven i.p.v. granen. Deze gin is iets zoeter en meer zijdeachtig dan de meeste gins, wat me ook wel een beetje doet denken aan de textuur van Siderit Vodka, gestookt uit melk. Als teaser kregen we mee dat er nog meer alcoholproducten zullen volgen. We zijn alvast heel benieuwd.

Achter de bar vonden we Peter Grunewald, de vaste bartender van het Cinoco-team. Nadat we eerst een heerlijke Gin & Tonic proefden (in het glas ook enkele halve druifjes, om de oorsprong van de gin nog eens extra te benadrukken), passeerde ik later nog eens opnieuw langs de bar voor een cocktail waar Peter koos voor een mix met Crème de Cassis. Naar mijn persoonlijke smaak een toch net iets te zoete cocktail, maar wel in balans. Voor een Gin & Tonic past overigens de Schweppes Premium Mixer Ginger & Cardamom zeer goed bij deze gin.


Uiteraard wou ik ook zelf nog eens aan de slag met deze gin.


Samhain Martini


Ingrediënten
50 ml Sorgin Gin
20 ml Kruit zoete vermout
Een halve barlepel Absint


Bereiding
Alle ingrediënten samenvoegen in een mengbeker met veel ijs.


Krachtig roeren tot alles perfect gekoeld en geblend is. Strainen in een Martiniglas.

Versieren met een gedroogd citroenschijfje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten