zaterdag 3 november 2018

OFW - Velvet Old Fashioned met Monkey Shoulder


Wanneer ik een cocktailbar voor de allereerste keer bezoek, probeer ik meestal eerst een suggestie van de kaart, maar als tweede cocktail bestel ik bijna altijd een Old Fashioned. Ik vraag dan om de “favoriete versie” van de bartender te proeven.

Bij mijn allereerste bezoek aan The Pharmacy kreeg ik van Ran Van Ongevalle (momenteel bartender bij The Artesian in Londen) een Old Fashioned met sherry als extra ingrediënt. Die fluweelzachte Old Fashioned is me steeds bijgebleven en het is beslist één van de lekkerste Old Fashioned cocktails die ik tot op heden heb geproefd. Intussen heb ik me tijdens de Sherrymaster masterclass ook meer kunnen verdiepen in de verschillende sherry-soorten en maak ik zelf een Velvet Old Fashioned met Pedro Ximénez sherry. We blijven zo dicht mogelijk bij het klassieke Old Fashioned recept, maar de suiker vervangen we voor de helft met zoete sherry.
  
Monkey Shoulder is niet alleen een officiële partner van de Old Fashioned Week, het blijft ook nog steeds mijn favoriete blended whisky. Het is een “Triple Malt” blend, gemaakt met drie Speyside whisky’s, behorende tot het gamma van William Grant & Sons Distillers 
: Glenfiddich, The Balvenie en Kininvie. Deze whisky is dus niet versneden met goedkope graanwhisky zoals bij de meeste blends en dat proef je absoluut. De naam Monkey Shoulder slaat op een blessure aan de schouders die de werknemers vroeger vaak kregen door een bepaalde houding aan te nemen tijdens het scheppen van de mout. De drie aapjes op de “schouder” van de fles stellen de drie stokerijen voor.

Velvet Old Fashioned

Ingrediënten
60 ml Monkey Shoulder
6 ml Gonzalez Byass Nectar (Pedro Ximénez Sherry)
6 ml Rietsuikersiroop
2 dashed Angostura bitters


Bereiding
De Velvet Old Fashioned wordt meestal bereid in het glas, maar stap voor stap. Vul je glas met drie ijsblokjes en de helft van de whisky. Roeren. Voeg de sherry, bitters en suikersiroop toe. Voeg twee extra ijsblokjes toe. Roeren. Voeg nogmaals twee ijsblokjes toe en de rest van de whisky. Roeren. Indien er nog ruimte over is in het glas nogmaals ijs toevoegen. Versier met een sinaasappelschil.


Een Old Fashioned is op zich een zeer eenvoudige klassieke cocktail, maar om deze versie tot een goed einde te brengen is wat oefening of enige vakkennis toch niet overbodig. Door de toevoeging van de sherry en de juiste verwatering krijg je een zeer lekkere en verfijnde Old Fashioned. De verwatering moet helemaal juist zitten zodat de sherry en whisky perfect in elkaar vloeien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten