woensdag 7 november 2018

OFW - Candy Cane Old Fashioned met Woodford Reserve

 
Woodford Reserve is één van de officiële partnermerken voor de Old Fashioned Week. Dit is een merk waar ik nog niet eerder mee gewerkt had, wat het altijd extra leuk maakt. We gingen aan de slag met hun voortreffelijke bourbon voor een “Candy Cane Old Fashioned”.

Een “Candy Old Fashioned” is een min of meer gekend recept, waarbij de whisky in een shaker gegoten wordt doorheen een suikerspin (=Cotton Candy), waarbij de suiker uiteraard gaat smelten en op die manier het zoete bestanddeel vormt van deze cocktail. Dat is dus niet wat ik wilde gaan doen. Ik koos voor een variatie op een recept wat Woodford Reserve zelf heeft gemaakt. In hun recept werken ze met muntsiroop, maar ik wou absoluut proberen of het ook op een “smash” manier zou werken. Het resultaat was een heerlijke aromatische bourbon-cocktail.


Opmerkzame lezers stellen ongetwijfeld vast dat ik geen bitters heb gebruikt in deze cocktail, maar ik vond die eigenlijk niet nodig. De muntblaadjes hebben voldoende aroma en kruidigheid gegeven aan de cocktail.


Candy Cane
Old Fashioned


Ingrediënten
6 cl Woodford Reserve Bourbon
2 cl Rietsuikersiroop
Een takje munt (ongeveer een zestal muntblaadjes)


Bereiding
Vul een shaker met veel ijs en voeg de bourbon, rietsuikersiroop en het munttakje toe. Shake krachtig gedurende minstens 30 seconden zodat het munttakje al zijn aroma’s kan afgeven. Dubbel zeven doorheen een fijn keukenzeefje in een voorgekoeld Martiniglas. Versier met een “Candy Cane”-snoepje en eventueel een vers munttakje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten