zaterdag 24 augustus 2019

Bloody Joseph met Rock Island whisky


Whiskyblends uit de “Remarkable Regional Malts” reeks van Douglas Laing wil ik altijd met heel veel plezier uitproberen. Heerlijke blended malts die je met hun uitgesproken smaken en aroma’s onmiddellijk meenemen naar hun respectievelijke regio in Schotland. In deze reeks besprak ik in de voorbije maanden al de blends van Islay, Lowlands en Speyside. Vandaag heb ik het over een buitenbeentje in deze reeks, want de regio die de single malts aanlevert voor deze whisky zit verspreid over meerdere eilanden, de Schotse eilanden die bekend staan om hun uitstekende whiskystokerijen : Islay, Arran, Orkney en Jura. Het resultaat is zoals steeds een whiskyblend die uitsluitend single malts bevat en die deze keer echt doordrongen is van de aroma’s van de zee. Deze blend is iets minder sterk in de turfsmaak en daardoor ook iets toegankelijker dan Big Peat.

Deze eiland-blend werd oorspronkelijk in 2015 op de markt gezet als ‘Rock Oyster’, maar de naam werd in 2018 om marketing-redenen gewijzigd naar ‘Rock Island’. De blend staat symbool voor de typische turf- en jodiumrijke whisky die je kan terugvinden op deze eilanden.

Volgens Fred Laing is dit trouwens de enige fles die hij zou meenemen naar een onbewoond eiland. Een fles die dus zeker een mooie presentatie verdient.

In eerste instantie moest ik onmiddellijk terugdenken aan mijn succesvolle pairing van Big Peat met Osietra kaviaar van Royal Belgian Caviar, maar ik wou deze keer nog een serieus stapje verder gaan. Toen ik mijn idee besprak met deze Belgische kaviaarproducent kreeg ik het advies om voor deze pairing te werken met hun ‘Platinum’ kaviaar. In vergelijking met de Osietra is deze veel romiger, maar toch ook gevolgd door de typische nootachtige toetsen die we kennen van de Osietra.

Ik vroeg hulp aan mijn foodbloggende wederhelft, die een bijpassend (top!)gerechtje maakte met langoustines. Het recept voor dit gerechtje kan je uiteraard terugvinden op haar blog.

Voor de cocktail kiezen we de ultieme kruidige “serve” : een Bloody Joseph. De ingrediëntenlijst is zeker niet gebeiteld in steen. Maak de cocktail zo spicy als je zelf wil. Voor mezelf gebruik ik vb. geen gewone Tabasco, maar de Scorpion-variant die echt veeeeeeel pikanter is. Uit het verleden heb ik onthouden dat die versie niet voor iedereen geschikt is 😉. Ook Worcestershiresaus, selderijzout en mierikswortel behoren tot de meest populaire extra ingrediënten voor deze cocktail.

 
Voor de verhouding tussen whisky en tomatensap is er ook niet echt een vaste regel. Voor de shots gebruik ik 1/1, voor de cocktail met “normale grootte” 1/1,5. In de meeste standaardrecepten voor Bloody Mary-achtige cocktails gebruiken ze een verhouding van 1/2, wat natuurlijk een stuk lichter is waardoor je er misschien nog wel een tweede kan drinken 😉


Bloody Joseph


Ik maak deze keer meerdere versies van één cocktail. De Bloody Joseph is zoals je wel kon raden de macho versie van de Bloody Mary, met een stevige whisky als basis. We maken dit recept als volwaardige cocktail, maar ook als een stevig shot en… als een nog wat gedurfder shot.

Ingrediënten
6 cl Douglas Laing Rock Island
9 cl Big Tom Bloody Mary Mix (Gekruid tomatensap)
1,5 cl vers citroensap
Vers gemalen peper en Tabasco


Bereiding voor de “gewone” cocktail
Elke Bloody Mary-style cocktail is het best wanneer je deze niet shaked of stirred, maar trowed. Je gebruikt dus twee grote bekers en giet de cocktail enkele keren van de ene in de andere beker. In één beker zit ook een stapel ijsblokken, die je tegenhoudt met een strainer.
Serveer in een longdrinkglas met verse ijsblokjes en een stengel selderij.


Shotversie #1
Gelijke delen tomatensap en whisky in een groot shotglas. Partje citroen uitknijpen. Beetje peper en Tabasco. Stengeltje selderij.


Shotversie #2
Doe eerst een verse oester in het shotglas. Daarna werk je met hetzelfde recept als voor de shotversie hierboven.


Tips
  • Rock Island werkt fantastisch in een pairing met zeevruchten en schaaldieren. Serveer je oesters bij je Bloody Joseph? Vul een verstuiver met Rock Island whisky en spuit een mist over je oester bij het degusteren. De zee was nog nooit zo dichtbij.  
  • Bloody Mary-style cocktails worden vaak geserveerd met een schijfje of partje citroen op de rand van het glas. Ik ben hier niet zo’n grote fan van omdat het toch veel invloed heeft op het aroma van de cocktail. De selderijstengel hoort erin en voegt het juiste hartige aroma toe.
Disclaimer : All pictures and texts are copyrighted by Geert Conard and Esito Management & Communications unless stated otherwise in the article. While some items might have been gifted by the producer or distributor, these are in no way paid promotions or recommendations.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten