zaterdag 9 april 2016

Gin & Tonic Day : A perfect-perfect serve


 
Volgens diverse media is het vandaag “International Gin & Tonic Day”. Daar is minstens discussie over, want andere media duiden een datum in oktober aan en er is ook nog een “Gin Day” binnen enkele maanden. Maakt niks uit want elke dag is uiteraard goed voor een lekkere Gin & Tonic.
Je hebt een “perfect serve” en je hebt een “PERFECT perfect serve”. Vorige zomer las ik een artikel over een bijzondere Gin-pairing. Het artikel ging niet alleen over de combinatie met de juiste tonic en al helemaal niet over een combinatie met een gerecht. Het ging om een perfecte pairing van een gin, een tonic en een sigaar. Uiteraard spreken we dan over handgerolde longfiller sigaren van de beste kwaliteit. Toevallig bleek in dat artikel ook een pairing te zitten met mijn favoriete sigaar. Kort daarna mocht ik dankzij mijn goede vriend Karl die combinatie ook in zijn totaliteit proeven. Voor een ‘International Gin & Tonic Day’ lijkt me dit de perfecte posting op deze blog.
Mijn favoriete Cubaanse sigaar is reeds geruime tijd de Romeo y Julieta Short Churchill. Dit is een ‘robusto’ die zowat in het midden zit qua smaakintensiteit binnen het ruime Habanos-gamma. Het is een relatief dikke sigaar, waardoor ze ook vrij zacht is van smaak en je alle aroma’s ook echt ten volle kan waarnemen.
Bobby's Dry Gin is een Nederlandse gin, meer bepaald uit Schiedam, met negen botanicals waaronder jeneverbes, zoethout, citroengras, korianderzaad, sinaasschil en kruidnagel. De combinatie van sinaasschil en kruidnagel is heerlijk, Ik gebruikte dit ook reeds in mijn recept voor ‘Winter Orange Bitters’.
Syndrome Indian Raw Tonic, een product van Antwerpenaar Serge Buss, is een frisse en zeer fruitige tonic die perfect past bij Bobby's Gin.
Intussen heb ik trouwens nog meerdere artikels gelezen over pairings met sigaren, dus ook in de toekomst hebben we nog enkele lekkere tastings af te werken.

Ingrediënten
5 cl Bobby's Dry Gin
15 cl Syndrome Indian Raw Tonic
Jeneverbessen, steranijs en kaneel
Romeo y Julieta Short Churchill


Bereiding
Vul een mooi groot wijnglas met ijs. Voeg de gin toe. Giet voorzichtig de tonic erbij via de steel van een getwiste barlepel. In het glas voegen we enkele jeneverbessen toe samen met een steranijs en een kaneelstokje. Degusteren samen met een Romeo y Julieta Short Churchill !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten