dinsdag 5 april 2016

Whisky met frisdrank - Doodzonde of lekker aperitief ?


De Cuba Libre is één van de eenvoudigste en meest gedronken longdrinks. Heel wat mensen houden wel van een lekker verfrissende whisky-cola. De grote merken zoals vb. Jack Daniel’s spelen daar dan ook sterk op in door pre-mixes te verkopen in blikjes of flesjes. Echte whisky-liefhebbers huiveren bij de gedachte om hun levenswater aan te lengen met suikerwater. Toch is het beslist de moeite waard om eens wat verder te experimenteren. Tenslotte drinken we toch ook allemaal gin met tonic of limonade.

Is het je eerder om de cola te doen, dan zou ik zeker adviseren om eens te mixen met jenever i.p.v. whisky. Heel wat mensen vinden die mix stukken beter geslaagd. Toen ik een dikke kwarteeuw geleden achter de bar werkte werd de ‘Cola-Tic’ even vaak verkocht als een ‘Whisky-Cola’.

Een uitstekende smaakcombinatie is whisky met ginger-ale. Uiteraard bedoel ik dan niet het groene blikje Canada Dry uit de drankautomaat (trouwens wel de uitvinder van ginger-ale), maar wel een Premium Ginger-Ale van vb. Fever-Tree of Schweppes. Dit is een combinatie die ikzelf ook wel eens drink als aperitief omdat ik het gewoon lekkerder vind dan een gemiddelde gin-tonic.
Toen ik op de foodshow bij Delhaize de nieuwigheden mocht bekijken en proeven werd ik onmiddellijk nieuwsgierig naar het smaakeffect van een whisky in combinatie met een blikje Cawston Press Ginger Beer. Dit is versgeperst appelsap met gember, zonder additieven of concentraten.
Ik had dit nieuwe frisdrankje al eens puur geproefd en daarvan is mij de scherpe, branderige gembersmaak zeker bijgebleven. Dit in combinatie met een goede whisky moest zeker een bijzonder effect geven.
In vergelijking met een klassieke 'whisky en ginger-ale' blijf je in deze mix de echte whiskysmaak iets beter behouden en krijg je nog steeds de scherpe en branderige nasmaak van de gember. Zeker de moeite waard om te proberen.

Ingrediënten
5 cl whisky
15 cl Cawston Press ginger beer


Bereiding
Vul een longdrinkglas met flink veel ijs. Voeg de whisky en ongeveer een half blikje ginger beer toe. Versieren met een maraschinokers of een partje limoen.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten