vrijdag 15 december 2017

Stijlvolle Geschenktips : Big Peat Christmas Edition 2017

Net als vorig jaar zorgt Douglas Laing in zijn Big Peat reeks opnieuw voor de enige echte Kerst-whisky. Voor deze zevende Kerstbotteling koos de Master Distiller een blend van zeven Islay whisky’s waaronder Ardbeg, Caol Ila, Bowmore en Port Ellen.

Een schitterende fles in een decoratieve kartonnen koker, wat het uiteraard ook tot een zeer mooi geschenk maakt. Maar ik ben er eigenlijk zeker van dat veel whiskyliefhebbers deze fles liever zelf onder de kerstboom krijgen. Een blended whisky zonder kleurstoffen en non chill-filtered. Heel erg gerookt, dus absoluut ‘very big peated’. Zelfs een stuk meer dan de versie van vorig jaar vind ik persoonlijk. Ik vulde mijn glas met 4 cl whisky voor deze foto. Ik ging een paar minuten de kamer uit en toen ik terug kwam rook ik echt de turf in de kamer. Absoluut geen whisky voor watjes, maar wel een schitterend eerbetoon aan de stevige turfwhisky’s van Islay.

Van deze whisky zijn er 3000 flessen beschikbaar, gebotteld aan cask strenght op 54,1%. Verkrijgbaar bij de betere drankenhandel.

Neus : Geroosterde noten, zeewier, jodium, munt, teer, leder, met een beetje verbeelding ruik je de machinekamer van een schip.
Mond : Hout, marshmallows, chocolade.

Echte liefhebbers zullen hier liefst puur van genieten, maar deze whisky is zeker ook bruikbaar in cocktails die vragen om een stevige turf-kick. Denk vb. aan de onmisbare float op een Penicillin. Die cocktail klinkt als een medicijn, ik ben er ook redelijk zeker van dat microben deze whisky niet overleven ;-)

Deze fles is verkrijgbaar bij de betere drankenhandel in dezelfde prijsklasse als de gebruikelijke Big Peat, wat het zeker een buitenkansje maakt. Vorig jaar was dat alleszins niet het geval en koste de Christmas Edition toch een stuk meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten