woensdag 26 juni 2019

Negroniweek : Fresh Nogroni (Mocktail)

 
Wanneer ik een lijst zou moeten samenstellen van bartenders volgens hun vakkennis, zou Hiroyasu Kayama van Bar Ben Fiddich in Tokyo waarschijnlijk ergens helemaal bovenaan staan. Als een ware alchemist bereidt hij zijn drankjes niet alleen met vloeibare ingrediënten, maar hij gebruikt ook veelvuldig verse en gedroogde kruiden en specerijen. De meeste kruiden en specerijen kweekt hij zelf op de boerderij van zijn familie ten noorden van Tokyo.

Hij staat ervoor bekend om likeuren volledig te deconstrueren en opnieuw op te bouwen met zijn kruiden en specerijen. Zo gebruikt hij helemaal geen Campari in zijn “Fresh Campari cocktail” (wat min of meer een Campari Sour is), maar creëert hij deze likeur gewoon zelf tijdens de bereiding. Om het wat duidelijker te maken heb ik een video toegevoegd van zijn bereiding.



Uiteraard kom ik nog niet eens tot aan de enkels van Hiroyasu, maar toch gebruik ik zijn basisidee om tijdens deze #Negroniweek een mocktail Negroni te bereiden. Ook weer niet zo heel bijzonder want velen hebben het mij reeds voorgedaan (meestal met warme infusies), maar net als Hiroyasu ga ik voor een volledig koude bereiding.


Fresh Nogroni

Ingrediënten
30 ml vers druivensap
30 ml Seedlip Grove 42 (alcoholvrije spirit)
30 ml Monin Bitter (Alternatief kan je ook kiezen voor The Bitter Note, alcoholvrije amaro)


Botanicals
Enkele stukjes gedroogde gentiaanwortel
Een klein stukje van een kaneelstokje
Een barlepel fijn gesneden gedroogde sinaasappelschil
Een steranijs


Bereiding
Uit ervaring weet ik dat spirits met veel alcohol het best smaken en geuren overnemen van botanicals. Omdat ik voor deze mocktail werk met een alcoholvrije spirit is dat uiteraard een probleem. Daarom kies ik ervoor om de botanicals een halve dag te laten infuseren in de volledige cocktail.


Vroeg in de ochtend voeg ik alle ingrediënten (incl. botanicals) samen in een glazen potje en sluit deze goed af. Wanneer we de mocktail gaan bereiden gieten we dit doorheen een fijn zeefje in een mengglas met veel ijs. Stevig roeren en zeven in een tumbler met een groot ijsblok of een elegante coupe. Versier met steranijs.


Tip
Probeer je het zelf en is het resultaat toch iets te bitter, voeg dan een klein beetje tonic toe!


Disclaimer : All pictures and texts are copyrighted by Geert Conard and Esito Management & Communications unless stated otherwise in the article. While some items might have been gifted by the producer or distributor, these are in no way paid promotions or recommendations.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten