woensdag 4 januari 2017

Nieuwjaarsoverzicht + Auchentoshan American Oak

Allereerst mijn beste wensen voor een gezond, succesvol en inspirerend 2017.
Ik wil jullie ook heel graag bedanken voor de vele ‘likes’ en reacties die ik vorig jaar van jullie kreeg en die me steeds weer motiveerden om Double Strainger verder uit te bouwen tot een social media kanaal voor ‘Cocktails & Spirits’. Ik had nooit durven dromen dat mijn oude sporadische hobby zo snel zou kunnen uitgroeien tot wat het vandaag reeds is. Binnen enkele weken bestaan de blog, de Facebook pagina en de Instagram-feed één jaar. Vandaag merk ik dat Instagram heel vaak de ingang is voor nieuwe volgers, vanwaar men ook snel de weg vindt naar de blog en de Facebook pagina.


Ik vat het even samen met wat cijfers uit de mediakit : Op Instagram kreeg ik vorig jaar meer dan 6600 likes op mijn foto’s en intussen is het publiek gegroeid tot meer dan 1900 vaste volgers. Op Facebook zullen we op onze verjaardag ongeveer 500 vaste volgers hebben, maar maandelijks bekijken intussen meer dan 9000 bezoekers onze pagina. De blog tenslotte krijgt gemiddeld 3500 bezoekers per maand, dit zijn de personen die de recepten en artikels ook helemaal doorlezen. De zichtbaarheid verhogen we nog aanzienlijk door alle artikels ook te delen op mijn persoonlijke sociale media pagina’s, in totaal goed voor meer dan 20.000 paar ogen. Voor wie mij niet kent buiten Double Strainger klinkt dat wellicht als een onmogelijk aantal, maar ik ben professioneel al 12 jaar bezig met online netwerken en zakelijk gebruik van sociale media, waardoor ik zo’n groot bereik heb kunnen opbouwen.


Ik wil ook heel graag de persbureaus en distributeurs bedanken waarmee ik heel goed heb kunnen samenwerken vorig jaar. Dankzij hun ondersteuning kon ik niet alleen heel wat nieuwe spirits testen, maar was ik ook in de mogelijkheid om enkele themaweken te publiceren, waar enorm veel reacties op kwamen. Daarnaast bracht ik ook regelmatig verslagen van bezoeken aan events (vb. wijnbeurzen, proeverijen, …), cocktailbars en alcoholstokerijen in binnen- en buitenland. Eén van de mooiste ervaringen was zonder twijfel de voorstelling van de schitterende cocktails waarmee Dries Botty zou deelnemen aan de Diageo World Class finale in Miami.


Voor de volgende maanden heb ik al heel wat afspraken gemaakt en een voorlopig lijstje opgesteld met nog te schrijven artikels, reviews en verslagen. Ik hoop nog heel wat nieuwe drankjes te mogen ontdekken en nog heel wat lekkere recepten met jullie te mogen delen.


Auchentoshan American Oak


Ik krijg regelmatig samples toegestuurd om te testen, maar ook tijdens mijn aanwezigheid op bepaalde events zit er wel eens wat lekkers in de ‘goodiebag’. Een tijdje geleden zat er in de goodiebag na een cocktailwedstrijd zelfs een prachtige Auchentoshan single malt, die ik nu graag open voor dit eerste artikel van 2017.

Dit lowland-whiskymerk uit het westen van Schotland gaat er prat op dat al hun whisky’s driemaal gedistilleerd worden, zoals vb. ook in Ierland gebruikelijk is. Ze hebben enkele mooie bottelingen zoals de “Three Wood”, die ik onlangs nog mocht proeven tijdens de voorstelling van de nieuwe Gault & Millau restaurantgids.


Maar de fles uit de goodiebag was de “Auchentoshan American Oak”, zoals de naam al laat uitschijnen uitsluitend gerijpt in Amerikaanse bourbonvaten, wat natuurlijk resulteert in een zachte whisky met veel vanille.


In de neus veel citrus maar ook melkchocolade, kokos en toffee. In de mond opnieuw veel citrus, ook opnieuw kokos maar ook perzik en zelfs wat boter en chocolade. In de finish komt ook pompelmoes naar boven. Sommige whiskyliefhebbers noemen deze whisky de ‘bounty’ van de single malts en daar kan ik eigenlijk best inkomen. Deze lichte en frisse whisky zou ik zelfs durven serveren als volwassen aperitief op een feestje.


Heel lekker puur of met ijs, maar deze zachte whisky leent zich ook fantastisch voor een zeer klassieke Auchentoshan Sour :


Cocktail : Auchentoshan Sour

Ingrediënten

45 ml Auchentoshan American Oak
30 ml Vers citroensap
20 ml Suikersiroop


Bereiding
Alle ingrediënten samenvoegen in een shaker met veel ijs. Krachtig shaken.
Strainen in een Old Fashioned glas met vers ijs.

Versieren met een cocktailkers en een schijfje citroen.
P.S. Deze whisky is ook uitermate geschikt voor een Horse’s Neck longdrink met ginger-ale, ideaal als lichter aperitiefje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten