zaterdag 7 september 2019

Port Askaig samples

 
Wie mijn blog al wat langer volgt zal zeker gemerkt hebben dat ik eigenlijk zelden of nooit iets doe met staaltjes/samples van sterke dranken. Daar zijn meerdere redenen voor :
  • Een sample is vaak slechts 2 of 3 cl, terwijl je meestal 4,5 of 5 cl nodig hebt als basis voor een cocktailrecept.
  • Wanneer we zelf een cocktail creëren rond een bepaalde spirit, hebben we soms wel eens meerdere pogingen nodig om tot een goed resultaat te komen. Als je maar 3 of 5 cl van een spirit hebt om mee te spelen is die mogelijkheid er niet.
  • Last but not least, een staal-flesje of buisje is absoluut niet sexy op foto. Een normale fles is sexy en duidelijk herkenbaar voor de lezer.

Maar soms maak ik een uitzondering en wil ik toch echt gaan proeven van een sample en er iets over schrijven. Zoals deze keer met deze samples van Port Askaig. De reden is dat ik niet één maar vijf verschillende samples kreeg toegezonden, waardoor ik een heel gamma naast elkaar kon testen en met elkaar vergelijken. Dan is het natuurlijk wel weer de moeite.
 
Port Askaig is een label wat whisky op de markt brengt uit de regio van de gelijknamige noordoostelijke haven van Islay. De stokerijen worden niet uitdrukkelijk vermeld.
 
  • Port Askaig 10th Anniversary : deze verjaardagsbotteling bevat een 10 jaar oude single malt, gerijpt in ‘first fill’ bourbonvaten, gebruikte ‘hogsheads’ en sherryvaten. Een oplage van 10000 flessen, gebotteld op 55,85% ABV, wat ook nog eens overeenstemt met de geografische latitude van Port Askaig.
    Een leuke gimmick 😉 
  • Port Askaig 8y : de jongste uit het gezelschap, 45,8% ABV. Geproduceerd in kleine oplages van 40 tot 60 vaten. Ik liet me verleiden tot een geslaagde pairing met een Cohiba cigarillo. 
  • Port Askaig 100 Proof : een single malt op ‘cask strenght’, kleine oplages met leeftijden van 7 tot 9 jaar. Lijkt vrij sterk op de 8y, maar dan wel met een aanzienlijk hoger ABV van 57,1%. Hint s van zoet fruit, turf en rook. Mineraal. 
  • Port Askaig 14y : limited edition geturfde whisky van de meest noordelijk gelegen stokerij op Islay. Deze 2004 Vintage heeft gerijpt in ex-Bourbonvaten. 45,8% ABV.
  • Port Askaig 28y : limited edition van een niet bekend gemaakte stokerij op Islay. Geturfde whisky, gerijpt in Amerikaanse eiken vaten. 45,8% ABV.


Disclaimer : All pictures and texts are copyrighted by Geert Conard and Esito Management & Communications unless stated otherwise in the article. While some items might have been gifted by the producer or distributor, these are in no way paid promotions or recommendations.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten