vrijdag 27 september 2019

Jura Seven Wood - Voorstelling met whisky & food pairing

 
“The Sevenwood Experience” – Voorstelling van de gloednieuwe Jura Seven Wood, een single malt blend uit zeven verschillende soorten eiken vaten, in een smaakvolle pairing met lekkere American style BBQ. Daar hoef ik uiteraard niet lang over na denken. Vorige week woensdagavond reed ik naar Black Smoke in Antwerpen om er te proeven van het whiskygamma van Jura.

Food- en whisky pairings :
  • 9to1 Texas Style Brisket (Geïnfuseerd met Jura 12y, Jura 18y in het bijbehorende glas)
  • Duroc Pork Belly, gerookt en gegrild op appelhout en gedrenkt in BBQ Madness saus met Jura 18y (Combinatie met een glaasje Jura 12y).
Hapjes :
  • Smoked Goat : Saint Maurin geitenkaas (Van Tricht!) gerookt op kersenhout, met koffiecrumble en jelly van Jura Seven Wood.
  • Cold Smoked Salmon : Koud gerookte zalm op cederhout met Jura 12y. Geïnfuseerd met basilicum-mayonaise en Granny Smith. 
  • Pulled Beef Bun : Getoaste mini-brioche met 16 uur slow smoked beef, salsa fresca, guacamole, sla en BBQ saus geïnfuseerd met Jura 18y  
  • Jura’s Profiterol to Share : Soezen gevuld met Dulche Gorgonzola (Van Tricht!), geïnfuseerd met Jura Seven Wood
 
Head Bartender Rolando Lavin Blanco stelde ter gelegenheid van deze lancering twee cocktails voor op basis van Jura Seven Wood. Het waren twee totaal verschillende stijlen van cocktail, maar naar mijn gevoel toch ook best verschillend in kwaliteit.
  • The Black Wood Jura : Een whisky sour aangevuld met Pink Elephant rosé schuimwijn. Ik vond dat de vrij dominante Pink Elephant bubbels teveel de smaak bepaalden van dit lichte aperitief. De basis van de whisky ging er helaas een beetje door verloren.
  • Seven Wood Old Fashioned : Een Old Fashioned met honingsiroop, verbrande kaneel, Chocolade en Creole bitters. Mooie combinatie die naar mijn gevoel de whisky boven zichzelf liet uitstijgen. Een aangepaste Old Fashioned die niemand zal teleurstellen.
Zelf ben ik absoluut geen bierliefhebber, maar ook een pairing met vb. een glaasje Duvel behoorde tot de mogelijkheden. Ik weet dat in de VS wel vaker een whisky met een pintje kan worden besteld, dat noemen ze een boilermaker.
 
Het meest boeiende van de hele avond was een workshop door Master Blender Gregg Glass, telkens voor kleine groepjes van 5 of 6 personen. Hij nam ons mee doorheen de verschillende componenten van de Jura Seven Wood, startend vanaf de ‘New Make’ spirit. Ik vind zelf dat Jura altijd heel veel vanille heeft van de eiken vaten, daarom was het natuurlijk wel eens interessant om de spirit te kunnen proeven en ruiken nog voor die in aanraking was geweest met een eiken vat.
 
 
Er was ook een kleine wedstrijdvraag aan de workshop verbonden, waar we moesten raden welke fruitsoort er duidelijk aanwezig was in het aroma. Als extra hint werden er bellen geblazen met hetzelfde aroma, maar het bleek toch niet zo eenvoudig te raden. Dat kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat we net daarvoor verschillende whisky’s hadden geproefd. Mijn getrainde smaak- en reukzin liet me echter niet in de steek. In onze groep was “de eer en het Schotse koekje” voor mij 😉
 
Mijn conclusie na het proeven van de verschillende bottelingen van Jura, de pairings en cocktails ? Voor mij persoonlijk is en blijft de Jura 18y de lekkerste whisky uit het gamma.
 
Met dank aan Jura Whisky, Black Smoke en invoerder The Nectar voor de uitnodiging.
Foto credits : Christian Smits voor The Nectar.
 
Disclaimer : All pictures and texts are copyrighted by Geert Conard and Esito Management & Communications unless stated otherwise in the article. While some items might have been gifted by the producer or distributor, these are in no way paid promotions or recommendations.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten