woensdag 6 maart 2019

Booze T(r)ips : Wenen

 
Tijdens een gezinsuitstap naar de hoofdstad en tegelijk ook grootste stad van Oostenrijk bezochten we uiteraard ook enkele uitstekende cocktailbars en restaurants. We delen graag onze ervaringen, die toch ook deze keer weer zeer verrassend waren. Over de restaurants zal de wederhelft het ongetwijfeld nog hebben op haar foodblog, maar ik geef alvast mijn indrukken van enkele uitstekende cocktailbars.

Ebert’s Bar 


Toen ik vorig jaar in Italië was voor het Amaro Montenegro Residency Program, maakte ik deel uit van een fijne groep bartenders en drinks-journalisten. Armin Mohebbi was de bartender die de lokale Amaro Montenegro cocktailwedstrijd had gewonnen in Oostenrijk. Vermits ik nu toch een citytrip naar Wenen deed, wou ik absoluut een bezoekje brengen aan de cocktailbar waar hij zijn talenten toont achter de bar. Ebert’s Bar kreeg een quotering van 91/100 in de Falstaff-bargids.

Het mag gezegd worden, Armin is een echte topper. Hij stelde enkele suggesties voor, maar gaf ook aan dat alle klassiekers verkrijgbaar waren en dat hij deze kon aanpassen naar hartenlust. Toen mijn wederhelft vertelde dat twee van haar favoriete cocktails een Margarita en een Amaro-Tonic waren, creëerde hij een zeer lekkere “Negroni-style” cocktail voor haar op maat met Tequila, amaro, vermout en Fentimans Tonic. Ikzelf genoot van een even schitterende variatie op de Manhattan. Beide cocktails waren vakkundig bereid, zeer lekker en perfect aangepast aan onze persoonlijke favoriete smaken.


De cocktailbar is zeer stijlvol ingericht en gelegen vlakbij de Mariahilferstrasse, een gekende shoppingbuurt.


Ebert’s Bar, Gumpendorfer Str. 51a, 1060 Wien, Oostenrijk


Pastamara (The Ritz-Carlton)

Het gekende Ritz-Carlton Hotel beschikt over meerdere bars en restaurants. Naast de bekende D-Bar (93/100 in de Falstaff-bargids) kan je er ook een verdieping lager terecht bij Pastamara, “Bar con cucina”. Een kleinere cocktailkaart, maar ook mogelijkheid om iets te eten. Omdat onze dochter mee was op deze trip leek ons dit een veiligere keuze, aangezien D-Bar ook vooral bekend is als rokersbar.

Pastamara is een cocktailbar waar ik letterlijk van de ene verbazing in de andere viel. De eerste cocktail die ik koos bleek niet mogelijk te zijn omdat een ingrediënt niet voorradig was. Dan koos ik maar voor een klassieke Old Fashioned, die helaas een klein beetje tegenviel. Een klassiek en correct recept, maar niet voldoende geroerd en het miste de noodzakelijke balans. De wederhelft genoot van een ‘Signora Fizz’, die duidelijk wel in de smaak viel. (Gin Del Professore La Madame, Italico, Rosolio, citroen en Elderflower tonic). Maar… blijf even doorlezen want het werd nog heel erg interessant.


De cocktails zijn in deze bar misschien niet echt goedkoop (14 tot 19 Euro), maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd met het “etwas zum knabbrn” wat ze daarna op tafel brengen. Een dubbele schotel met groentjes, dipsausjes, kaas en chips om je cocktail te upgraden naar een volwaardig aperitiefmoment (tussen 17 en 19 uur). Iets later kwam zelfs nog een extra warm hapje.

Voor een tweede cocktail werd ik getriggerd door “The Negroni Ritual” wat bovenaan de cocktailkaart prijkte als duurste cocktail (19 €). Toen we vroegen wat dit precies was vielen we bijna achterover. Het is een schitterende cocktailervaring waarbij de Head Bartender aan tafel bij de klant een Negroni naar smaak komt bereiden, met uiteraard heel wat extra uitleg erbij.


Head Bartender Philipp Binko kwam naar onze tafel met een stijlvolle Campari bar-trolley, voorzien van alles wat nodig was voor dit spektakel. We hadden de keuze uit drie basisrecepten, met een gerookte Oostenrijkse whisky, een lekker frisse Malfy gin of een zoete rum. De spirit van je keuze werd vakkundig gestird met vermout, een geutje zoete wijn en vatgerijpte Campari (Campari Cask Tales)
. Boven het glas kwam nog een mist/spray, aangepast aan de basisspirit. Ik koos voor een Negroni op basis van de rokerige whisky en die kreeg een mist van cederhout. Tenslotte werd er nog een gedroogd schijfje sinaasappel toegevoegd en een beetje versgeraspt poeder van een gedroogde en geblakerde sinaasappel. Deze cocktail werd geserveerd in een tumbler met een groot blok helder ijs. En het mag gezegd worden, dit was één van de lekkerste Negroni’s (eigenlijk een Boulevardier) die ik al heb gedronken in een bar. De wederhelft genoot intussen van een ‘Ritz Spritz’ met een likeur van bloedsinaasappel.
    
Uiteraard wou ik enkele foto’s maken voor mijn artikel en stelde ik mezelf tijdens het Negroni ritueel voor als Belgische cocktailblogger. Daarop kreeg ik ook onmiddellijk de menukaart van D-Bar met de melding erbij dat ik gerust iets van die kaart mocht bestellen als ik met mijn dochter niet in de rook wou gaan zitten. Om maar aan te geven dat de service in deze bar meer dan behoorlijk was. Een schitterende cocktailervaring en dan zie ik het foutje in de bereiding van de Old Fashioned zeer graag door de vingers.


Pastamara @ The Ritz-Carlton, Schubertring 5-7, 1010 Wien, Oostenrijk


Vermeldenswaardig


Net als in Italië kan je ook in Oostenrijk op heel wat plaatsen genieten van een deftige cocktail. Je hoeft er niet noodzakelijk voor naar een cocktailbar, want in elke brasserie, bistro of restaurant staan er deftige cocktails op het menu. Op elk terrasje zie je glazen met zomers gekleurde Spritz, vaak ook tegen zeer democratische prijzen. Recht tegenover de Staatsopera genoot ik op een zonovergoten terras van een Aperol Spritz voor 4,40 Euro. Probeer dat maar eens tegenover de opera in Parijs.

Cin Cin 
is een piepkleine Italiaanse buffet-bistro waar we even binnenstapten voor een stuk pizza. Grotendeels gericht op afhaling, maar een tiental personen kan plaats nemen aan een wandtafel. Tot mijn verbazing zag ik zelfs hier een zeer goed gevulde Campari-bar.
 
In ons land zijn we vrij goed bekend met de restaurantgidsen van Michelin en Gault&Millau. Misschien leuk om weten dat er in sommige landen ook vergelijkbare gidsen bestaan van de betere cocktailbars. Toevallig vond ik een exemplaar van de Falstaff Bars & Spirits Guide 2019
. Dit boek bevat recensies en quoteringen voor de beste 600 cocktailbars uit Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland, helemaal in dezelfde stijl als de bekende restaurantgidsen. Daarnaast is er ook nog een oplijsting van de betere spirits die je in deze landen kan aantreffen. Een bijzonder handige gids om je reis en barbezoeken in deze drie landen mee voor te bereiden. Je kan heel wat recensies online raadplegen, de papieren gids kan je bestellen via de webshop.

Disclaimer : All pictures and texts are copyrighted by Geert Conard and Esito Management & Communications unless stated otherwise in the article. While some items might have been gifted by the producer or distributor, these are in no way paid promotions or recommendations.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten