zaterdag 23 maart 2019

Glenmorangie whiskytasting met Karen Fullerton

 
Tijdens de warme zomer van 2002 was ik onderweg van Inverness naar John o’Groats, zowat het meest noordelijke punt van Schotland, en passeerde ik ongepland de whiskystokerij van Glenmorangie.

Ik kon er natuurlijk niet aan weerstaan om te stoppen en een rondleiding mee te maken. Heel opvallend waren de zeer hoge pot stills, de hoogste van alle Schotse stokerijen. Achteraf gezien was dit de beste rondleiding van mijn Schotlandreis en mijn eerste kennismaking met een reeks ‘cask finishes’. In de vier overige stokerijen die ik toen bezocht waren er op dat ogenblik nog geen finishes te ontdekken. Helaas heb ik sinds toen nog weinig kunnen proeven van deze stokerij… tot deze week.

In de periode van mijn bezoek begon destijds ook Karen Fullerton te werken voor Glenmorangie. Intussen is ze Global Brand Ambassador, leidt ze de Glenmorangie Academy en maakt ze zelfs deel uit van het ‘whisky creation team’ voor Glenmorangie en Ardbeg. In haar overvolle agenda vond ze eindelijk een gaatje om naar België te komen voor een workshop en tasting sessie. Het hoogtepunt van de tasting was de voorstelling van de nieuwe Quinta Rubin 14y, een mooi gerijpte whisky met een finish in portovaten. Dinsdagmiddag werden we verwacht bij Arthur Orlans 
in de Brusselse Dansaertstraat, de tweede bar van het team achter La Pharmacie Anglaise.


Als enige Nederlandstalige man nam ik samen met een vijftal Franstalige journalistes en blogsters deel aan deze workshop. Tijdens een zeer passionele uiteenzetting van Karen mochten we onderstaande bottelingen ontdekken. Elke botteling is eerst 10 jaar gerijpt op Amerikaanse ex-bourbon eiken vaten. Een eventuele narijping volgt pas daarna in andere vaten.
 
  • Glenmorangie Original 10y
  • Glenmorangie Lasanta 12y Oloroso en Pedro Ximénez Sherry cask Finish
  • Glenmorangie Nectar d’Or Sauternes cask Finish
  • Glenmorangie Quinta Rubin 12y Port Cask Finish
  • Glenmorangie Quinta Rubin 14y Port Cask Finish
 
Aansluitend konden we nog kiezen uit enkele cocktails op basis van Glenmorangie whisky en daarbij kregen we ook enkele lekkere hapjes. Ik koos voor een variatie op de Sazerac met whisky, absint, suiker en Peychaud’s bitters. Wat me vooral is bijgebleven, is dat de combinatie met camembert en walnoot zeker niet verkeerd was. Het inspireert minstens om zelf ook wat te gaan experimenteren met deze schitterende whisky.

Met dank aan Glenmorangie en communicatiebureau PURE voor de uitnodiging.


Disclaimer : All pictures and texts are copyrighted by Geert Conard and Esito Management & Communications unless stated otherwise in the article. While some items might have been gifted by the producer or distributor, these are in no way paid promotions or recommendations.
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten