zondag 6 mei 2018

Lekkere zomerse cocktails bij Bar Burbure

Als cocktailblogger ben je dagelijks bezig met cocktailrecepten uitproberen en proeven. Heel veel proeven. Je ontdekt de kleinste verschillen en nuances in een recept door vb. een ander merk, een andere botteling of een aangepaste hoeveelheid van dezelfde spirit te gebruiken. Het smakenpallet van een gepassioneerde cocktail- of spiritsblogger is hierdoor uiteraard ook net iets meer geoefend en ontwikkeld dan bij de doorsnee consument. Dit is dan ook de voornaamste reden waarom bloggers regelmatig gevraagd worden als jurylid voor cocktailwedstrijden of om een nieuwe cocktailkaart te komen proeven in een cocktailbar.

Jurgen Lijcops van Bar Burbure was één van de eerste cocktailbar-uitbaters die actief beroep deed (en nog steeds doet) op bloggers om de kwaliteit en creativiteit van zijn cocktails te testen. Hij eist steeds een eerlijke en objectieve mening tijdens het proeven en stelt elke opmerking bijzonder op prijs. Het is dan ook telkens weer een verrassing om te zien, te ruiken en proeven wat hij samen met zijn kompaan Stef heeft bedacht. Ik heb het al eerder gezegd, maar ik vraag me soms wel eens af hoeveel liters sterke dranken er verbruikt worden om tot zulke hoogstaande en kwalitatieve resultaten te komen.


De echte “super premium” cocktails die we kennen van de Green Club Card zijn voorbehouden voor de winterperiode. Op een zomers terras willen we graag genieten van verfrissende zomercocktails met misschien gemiddeld gezien ook wel ietsje minder alcohol. Op de Mexicaanse feestdag ‘Cinco de Mayo’ namen we plaats op het zonovergoten terras op het Antwerpse Zuid voor een lekkere ‘Margarita de la botella’ en lieten ons daarnaast opnieuw verrassen met de nieuwigheden van de zomerkaart.


De foodbloggende wederhelft hield het naast de Margarita Bob-gewijs op enkele lekker verfrissende mocktails zoals de ‘Mountain High’ en de zeer verrassende ‘Summer in Japan’ met matcha. De ‘Green Corps Reviver’ is en blijft haar favoriete mocktail, op basis van het sap van groene asperges. De ‘Mountain High’ is wel een topper voor de zomermaanden: fris, licht en bitterzuur door de pompelmoes.


Aan mijn kant van de tafel werd gestart met heerlijke verfrissende cocktails zoals de ‘Mojito vs Daiquiri’, de ‘Japanese Matcha Martini’ en de ‘Fineo Apple’. Deze laatste is een echte smaakbom waar enorm veel smaken en aroma’s naar boven komen. Ik kreeg ook een gloednieuwe creatie te proeven die nog geen naam had gekregen, waarin onder meer geklarifieerd meloensap werd gebruikt. Een fruitsmaak die je niet zo dadelijk verwacht in een cocktail, maar ook weer heerlijk zomers en verfrissend.

Daarna was het tijd voor de slow-sippers. “Misses Cane & Mister Merlot” was niet alleen heerlijk om te proeven maar ook een echte streling voor het oog. Beslist één van de mooiste cocktails die ik al voor de lens kreeg. Daarna kwam ‘9PM at the beach’, een Rum Old Fashioned met passievrucht en vermout. Om te eindigen genoot ik op mijn gemak van ‘The Fentanyl’, een zeer geslaagde variatie op één van mijn lievelingscocktails, de Pennicillin. Laphroaig Quarter Cask vormt de basis voor deze cocktail, aangevuld met verse gember en bio-honing. Deze mag voor mijn part voor eeuwig en altijd op de kaart blijven staan !


De nieuwe creaties op de kaart zijn duidelijk in moeilijkheidsgraad opnieuw een trapje hoger dan vorige kaart. Enkele creaties zijn ontstaan tijdens de guestbartending-events van de laatste maanden. De komst van zo’n top-bartender motiveert ook telkens Jurgen en Stef om het allerbeste van zichzelf te weerspiegelen in het glas. Als ik de groei en de kwaliteit zie van deze kaart ben ik al heel erg nieuwsgierig naar de super-premiums van volgend winterseizoen...


Een welgemeende "dankjewel" aan Jurgen, Stef, Jasper, Jonathan en de rest van het team !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten