donderdag 18 oktober 2018

Roku Gin : Kersenbloesems uit Japan

 
Door mijn hobby als cocktail- en spiritsblogger ben ik ook een breder gamma aan spirits gaan appreciëren. Zo was ik vb. vroeger niet echt een fan van cognac of brandy, maar door de betere producten te proeven is dat zeker veranderd. Maar uiteraard betekent dit niet dat ik alle spirits even lekker vind. Zo ben ik nog steeds geen grote liefhebber van Japanse whisky. Ik heb er al meerdere geproefd en bijna altijd vond ik ze een stuk minder lekker dan whisky uit Schotland, Ierland, Europa of Amerika. 

Tijdens de laatste editie van de Delhaize Discovery Days werd ons een Japanse Gin voorgesteld en daar heb ik er alleszins nog niet veel van gezien of geproefd. Met plezier liet ik me dan ook twee proevertjes serveren, puur en als Gin/tonic. Het was al even geleden dat een nieuwe gin me nog kon verbazen, maar deze nieuwkomer vond ik echt verrassend en bijzonder lekker.


Intussen is een fles van deze ROKU GIN 
toegekomen en konden we nogmaals proeven en experimenteren. Producent Beam Suntory neemt ons mee op reis doorheen de vier seizoenen. De zes botanicals worden immers doorheen de seizoenen geoogst, op het ogenblik dat ze echt op hun piek zijn : Sakura bloesem en bladeren (=Japanse kers), Yuzu schil, Sencha thee (=groene thee), Gyokuro thee (geraffineerde groene thee) en Sansho peper.

Voor een authentiek gin-aroma worden nog volgende klassieke botanicals toegevoegd : Jeneverbes, koriander, Engelwortel, anijszaadjes, kardemom, kaneel, bittere sinaasappelschil en citroenschil.


Bij voorkeur te serveren met dunne staafjes van vers gesneden gember. Omdat ik geen verse gember meer in huis had gebruikte ik gedroogde gember van Botanic & Fruit.


Bij deze bijzondere florale en aromatische gin zou ik zeker niet te wild gaan met de tonic, kies liever een neutrale bittere tonic die de heerlijke aroma’s en smaken van deze gin nog benadrukt. Een Yuzu tonic zou voor de hand liggen, maar ik kies dus liever een neutralere Fever-Tree om de gin meer tot zijn recht te laten komen. Voor mijn eigen versie van de ‘Perfect Serve’ serveer ik de Gin & Tonic met nog een piepklein borreltje erbij met Roku Gin. Ik zou dan ook starten met het borreltje om de smaak en het aroma eerst puur te ervaren.


De kersenbloesem en thee-aroma’s komen zeer duidelijk naar voren. In de mond opnieuw de kersenbloesem, maar nu duidelijk vermengd met jeneverbes en thee.


Roku is Japans voor het cijfer 6, wat dus verwijst naar de 6 originele Japanse botanicals. Deze gin was oorspronkelijk alleen in Japan verkrijgbaar, maar verovert nu ook de rest van de wereld. Ik ben er alleszins blij mee dat hij ook in België verkrijgbaar is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten