maandag 18 februari 2019

Sazerac - To the moon and back

 
Af en toe krijg ik wel eens de vraag wat mijn favoriete cocktail is… en wat de lekkerste cocktail is die ik tot op heden al heb geproefd. Vandaag deel ik beide antwoorden met jullie in dit artikel. Mijn favoriete cocktail is met grote voorsprong de Old Fashioned, bij voorkeur op basis van een lekkere bourbon. Met de suiker en bitters durf ik al eens wat experimenteren en liefst van al voeg ik als extra nog een klein beetje amaro toe. De Old Fashioned, een fantastische combinatie van een stevige spirit in balans met zoet en bitter, was vorig jaar opnieuw de meest populaire cocktail ter wereld.

Het hoeft niet te verbazen dat ook de beste cocktail die ik ooit heb geproefd in dezelfde stijl was. Het was de “Sazerac from Outer Space”, die ik mocht proeven bij Bar Burbure eind 2017. De klassieke Sazerac staat overigens op de 13é plaats van de meest populaire cocktails.

Vandaag staat de uitzonderlijke versie van deze cocktail nog steeds op de ‘Green Club Card’ in deze cocktailbar en wordt hij gemaakt op basis van de super premium Pierre Ferrand Abel Cognac
, gecombineerd met een artisanale Zwitserse absinth. De versie die ik mocht proeven werd destijds nog gemaakt met een andere uitzonderlijke cognac : Rémy Martin Centaure de Diamant, op tafel gebracht in een fantastische pairing met Impérial Heritage Oscietra kaviaar. Het was de allereerste keer dat ik letterlijk achterover geblazen werd door een cocktail en die ervaring is tot op heden nog steeds niet overtroffen. Het kruidige en licht branderige van de hoog-alcoholische cocktail in combinatie met het zilte van de kaviaar was een zeer intense smaaksensatie.

Met veel plezier zet ik dan ook Jurgen Lijcops en Bar Burbure 
nog eens extra in de kijker met deze #reshake. Met dank voor alle lekkere cocktails die ik in deze bar reeds heb mogen proeven.

De Sazerac is de officiële cocktail van de stad New Orleans. Origineel was het een mix van Sazerac-de-Forge Cognac en Peychaud’s bitters. Tijdens de uitbraak van een verwoestende ziekte (Phylloxera) in de Franse wijngaarden tussen 1870 en 1885 werd de cognac noodgedwongen vervangen door Rye whisky. Dat verhaal inspireert natuurlijk om er zelf wat mee te experimenteren. Voor mijn versie haal ik ook de net iets betere ingrediënten uit mijn drankenkast, waardoor het toch een compleet ander drankje wordt dan eerdere versies op deze blog. Het blijft evenwel een eenvoudig te bereiden cocktail, waarbij ik ook streef naar een scherpe prijs/kwaliteitsverhouding.


Kaviaar is uiteraard een luxeproduct, maar deze Royal Belgian Caviar wordt in België gekweekt en geproduceerd en blijft zeer betaalbaar. Tenslotte serveer je ook niet elke dag kaviaar. Ik maakte deze cocktail als afsluiter voor de Valentijnweek en liet me daar dan ook lichtjes door inspireren voor de naam en de garnering.

Sazerac - To the Moon and Back


Ingrediënten
3 cl Rémy Martin 1738 Accord Royal
3 cl Michter’s Straight Rye Whiskey
1 barlepel Rietsuikersiroop
1 dash Absinthe Bitters (of Pechaud’s bitters)
1 cl Absinth (voor de rinse, niet voor in de cocktail !)


Glas
Coupe (Holmegaard)


Bereiding
We starten met een ‘Absinth rinse’. Giet de absinth in het coupeglas en draai ermee rond zodat er een dun laagje absinth in het glas achterblijft. Giet het overtollige weg en koel het glas.


De cognac, whiskey, suikersiroop en bitters samenvoegen in een mengbeker met veel ijs. Stevig roeren gedurende een 30tal seconden tot alles goed gekoeld en gemengd is.
Strainen in de voorgekoelde coupe en versieren met een citroentwist, serveren in een pairing met een genereus lepeltje ‘Gold Label’ Royal Belgian Caviar.


Disclaimer : All pictures and texts are copyrighted by Geert Conard and Esito Management & Communications unless stated otherwise in the article. While some items might have been gifted by the producer or distributor, these are in no way paid promotions or recommendations.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten