zaterdag 16 februari 2019

Tournée Minérale : Mocktails in de bib

 
In het kader van Tournée Minérale probeer ik deze maand toch ook wat meer stil te staan bij mocktails. Waarom deel ik relatief weinig mocktailrecepten op mijn blog ? Omdat het naar mijn persoonlijke mening best moeilijk is om goede mocktails te maken. Strikt genomen is een glas met twee of drie bij elkaar gegoten fruitsappen een mocktail, maar daar zal je bijzonder weinig mensen mee overtuigen. Zo’n fruitsmoothie-mocktail kan je perfect serveren op het verjaardagsfeestje van je kinderen, maar twintigers die elk weekend het nachtleven induiken zal je er echt niet mee verleiden. Voor mij is een mocktail pas echt geslaagd wanneer ik je laat proeven van een glas en je echt niet met zekerheid kan zeggen of het nu een cocktail of mocktail is. Met zo’n drankjes kan je ook alcoholdrinkers verleiden om af en toe (of zoals nu een hele maand lang) ook eens alcoholvrij te drinken.

Vandaag bracht ik een bezoekje aan onze plaatselijke bibliotheek, waar je mocktails kon proeven op de stand van CAD Limburg (=Centrum voor alcohol- en andere drugproblemen). Ik begrijp maar al te goed waarom deze organisatie tijdens deze “droge maand” hun boodschap in de verf wil zetten. Met de juiste mocktails moet het volgens mij ook absoluut lukken om heel wat mensen te overtuigen dat een lekker drankje niet steeds alcohol hoeft te bevatten.

Heel wat bezoekers bezochten de infostand en al snel ontstonden er interessante discussies over wel of geen alcohol drinken en vooral over de groepsdruk tijdens het uitgaan om toch maar mee te drinken. Zoals jullie intussen wel weten staat deze blog voor “Drink minder, maar kwalitatiever!” of met andere woorden, drink het hele jaar door met gezond verstand. En laat voor het overige iedereen zelf de keuze wanneer ze liever geen alcohol willen.


De discussie leeft dus alleszins, en daarom vond ik het een beetje jammer dat hun recepten me niet echt konden overtuigen en dat de omstandigheden om de mocktails te serveren allesbehalve optimaal waren. Er was zo goed als geen ijs voorhanden, de mocktails werden niet gezeefd, niet gekoeld, … kortom, een zeer lovenswaardig initiatief maar toch ook een beetje een gemiste kans. Mits wat eenvoudige aanpassingen of de hulp van een bartender moet dit initiatief tot veel meer resultaat kunnen leiden. 

Ik deel graag nog één van hun recepten :


Kiwi Mojito


Ingrediënten (voor 2 grote cocktails)
8 Kiwi’s
Vers sap van één of twee limoenen
Muntblaadjes
1 barlepel agavesiroop (of suikersiroop)
Spuitwater
Blauwe bessen


Bereiding
De geschilde kiwi’s, het limoensap, de muntblaadjes en de siroop mixen in de blender. De mix uitschenken op de bodem van de glazen. Geschaafd ijs toevoegen en aanlengen met spuitwater. Versier met enkele blauwe bessen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten