woensdag 8 augustus 2018

Booze T(r)ips : Sauerlander Edelbrennerei

Meerdere keren per jaar bevind ik mij omwille van zakelijke of persoonlijke doeleinden buiten onze landsgrenzen. Ik probeer daar ook zoveel mogelijk gebruik van te maken om interessante adresjes te vinden voor deze blog. De afgelopen dagen was ik in Duitsland en Luxemburg en heb opnieuw enkele leuke tips verzameld die ik zal delen in deze nieuwe reeks Booze T(r)ips.

Met de befaamde wintersport-hotspot Winterberg als uitvalsbasis ging ik op zoek naar een interessante alcoholstokerij om te bezoeken. Uit ervaring weet ik dat je zowel in Duitsland als Luxemburg heel veel kleine lokale producenten kan vinden. Sommige daarvan hebben enkel een oude houtgestookte ketel in een hoekje van hun garage staan en zijn misschien niet echt een omweg waard. Ik zocht naar een grotere stokerij die een artikel op deze blog meer dan waard was.


Sauerlander Edelbrennerei is zo’n grotere producent die een mooi gamma heeft van “Edelbrand”, wat eigenlijk schnaps of eau-de-vie is op basis van fruit, maar daarnaast produceren ze ook likeuren, gin en whisky. De whisky is ook verkrijgbaar als ongerijpte spirit.

In de mooie productiehal staan twee installaties, de oudste stookketel is voor de edelbrand, de grotere en nieuwere stookketel wordt alleen gebruikt voor whisky. De gin wordt momenteel nog elders gestookt, volgens hen omdat het hun stookketels te hard vervuild. Die uitleg had ik alleszins nog niet eerder gehoord.

De geschiedenis van deze producent start eigenlijk als een leuke grap. Twee gezinnen waren samen op vakantie in Oostenrijk en bezochten er een lokale schnaps-producent. Na heel wat glaasjes en heel wat hoofdpijn besloten ze halfdronken om zelf alcohol te gaan stoken omdat ze rotsvast overtuigd waren dat ze dit veel beter konden. Er werd gestart met een eerste stookketel in een garage. Het werd een groot succes en vandaag zijn ze ondergebracht in een zeer ruime voormalige houtzagerij. Hier beschikken ze naast de productiehal ook over voldoende opslagruimte, aparte degustatieruimtes en een mooie shop.


Hun gedrevenheid en streven naar perfectie is echt opvallend. De labels op de flessen zijn niet gemaakt van papier, maar van flinterdun hout of stof. De vaten worden gerecycleerd als praktische gebruiksvoorwerpen, die tevens in de shop worden verkocht. Je kijkt echt je ogen uit naar zoveel vakmanschap. Uiteraard bevinden we ons hier in een regio die bekend is voor zijn houtnijverheid.

Ik proefde de gin en de “Thousand Mountains” whisky. Deze laatste heeft al een aantal medailles gewonnen. De gin was zonder meer erg lekker. De whisky, amper 3 jaar gerijpt, had toch veel vanille. Zelfs voor deze korte rijpingstijd werken ze al met meerdere vaten. Ze gebruiken zowel ex-bourbonvaten uit Kentucky als ex-rode wijnvaten uit Frankrijk en Italië. Maar zoals de Master Distiller zelf aangaf is het hier ook vooral de vorm van de stookketel die bepalend is voor de smaak.


Een bezoekje aan deze stokerij kan ik zeker aanbevelen. Beslist een omweg waard op weg naar je skivakantie binnenkort. Ze organiseren ook meerdere rondleidingen, tastings en masterclasses. Meer info hierover kan je terugvinden op hun website.


Sauerlander Edelbrennerei, In der Günne 22, 59602 Kallenhardt (Rüthen), Duitsland.

www.sauerlander-edelbrennerei.de

Geen opmerkingen:

Een reactie posten