woensdag 5 april 2017

Restaurant Maxime Colin - Culinair pareltje in Kraainem

Wie ons persoonlijk kent zal zeker niet schrikken wanneer ik stel dat de wederhelft en ikzelf rasechte foodies zijn. Regelmatig proberen we nieuwe restaurantjes uit en wanneer die ervaring de moeite waard was brengen we daar ook wel eens verslag van uit op onze foodblog Tineke’s Cucina. Afgelopen weekend schoven we aan tafel bij Restaurant Maxime Colin, gelegen in een prachtig park in Kraainem. Nu vraag je je waarschijnlijk af waarom ik deze keer besloten heb om hier ook verslag van uit te brengen op deze drinksblog? Daar is een goede reden voor.

Niet alleen de chef wist ons te verrassen met heerlijke gerechten die absoluut hun vermelding in de gekende gidsen waardig zijn (rode en gele stickers waren aanwezig op de deur!), maar ook de sommelier zorgde hier voor een echte primeur. Over de gerechten zal de wederhelft ongetwijfeld haar deskundig oordeel geven, ik beperk me tot de begeleidende dranken.


Nadat we als aperitief een glaasje rosé Champagne van Taittinger hadden gekozen, serveerde sommelier Lionel Verhaeren bij het menu de door hem geselecteerde aangepaste wijnen. Tot mijn verbazing waren dit stuk voor stuk witte wijnen van uitstekende kwaliteit. Inderdaad, van voorgerecht tot hoofdgerecht was elk bord begeleid van een passende witte wijn. Dat was voor mij alleszins een eerste keer en geeft me al zeker zin om nog eens terug te gaan. Het is immers geen staatsgeheim dat ik liefst witte wijn drink.

Bij een voorgerechtje met garnalen en een tweede voorgerecht met carpaccio van vis kwam Le Bel Olivier Colombard Sauvignon 2015. Een lekker frisse en zeer fruitige wijn uit de Gascogne.


Bij een tussengerecht met coquilles kwam een veelbelovende Beaujolais Blanc Chardonnay van Domaine Longère, een heerlijk rijk boeket maar de smaak kon mijn verwachting niet helemaal inlossen. Ik moet wel toegeven dat de smaak veel meer tot zijn recht kwam tijdens het eten. De wijn paste dus wel echt perfect bij het gerecht.

Bij het hoofdgerecht met Belgisch witloof kwam een Adega de Vila Real Reserva branco Douro uit Portugal, een Reserva 2015 die een aantal medailles gewonnen heeft. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik nog nooit een slechte wijn uit Douro Valley heb geproefd. Dit deed me dadelijk terugdenken aan mijn knotsgekke vriend Victor Marquez van Vitoria Koi Wines, de meest passionele wijnbouwer die ik ooit heb ontmoet en die eveneens in Douro Valley zit.

Bij het dessert geen dessertwijn, maar dat was misschien ook een goede zaak aangezien wij hier kwamen lunchen en geen mogelijkheid hadden tot een siësta… 

De aangepaste wijnen waren niet bepaald dure of exclusieve wijnen, maar wel perfect uitgezochte wijnen met een goede prijs/kwaliteitsverhouding die zeer goed pasten bij de gerechten. Een positieve ervaring en een restaurant waar we in de toekomst waarschijnlijk nog wel eens zullen langsgaan.

Info : Restaurant Maxime Colin, Pastoorkesweg 1-4, 1950 Kraainem – 02/720.63.46

Geen opmerkingen:

Een reactie posten