maandag 14 mei 2018

Conker Cold Brew Coffee Liqueur

Enkele weken geleden kreeg ik van een producent uit Schotland de vraag of ik hun product wou testen. Uiteraard willen we dit altijd wel eens bekijken en amper twee dagen later stond er al een koerier voor de deur staat met een pakje. In de doos zat een fles Conker Cold Brew koffielikeur.

Over deze koffielikeur kan ik alvast zeggen dat het de meest zuivere en pure koffielikeur is die ik tot op heden heb geproefd. Geen dikke roomachtige likeur zoals ik er al veel heb gezien, maar de consistentie van… koffie. Het is dan ook niet meer of minder dan stevige koffie gemengd met graanalcohol en gezoet met demerara suiker.


De koffie werd gezet met koffiebonen uit Ethiopië en Brazilië en dit resulteert in een donkere, complexe en fruitige likeur waar je overduidelijk toch die echte stevige koffiesmaak in blijft behouden. Geen toegevoegde smaak- of kleurstoffen, geen extra dikmakers of extracten. Nog een verschil met andere koffielikeuren is dat hier als basis werd gekozen voor Cold Brew. Deze likeur is dan ook veel zachter en niet zo bitter. In de plaats van die bitterheid komen er subtiele fruit- en chocoladetoetsen, eigen aan de koffiebonen.

Die puurheid wil ik graag verderzetten in de cocktails. De kunst is om op een zo eenvoudig mogelijke manier en met zo weinig mogelijk ingrediënten smaakvolle cocktails te bereiden. Ik maak er onmiddellijk twee. De eenvoudigste zal wellicht het meest verrassen !


Coffee G&T


Ingrediënten
30 ml Tribute Gin
30 ml Conker Cold Brew Coffee Liqueur
Fever-Tree Tonic


Bereiding
Voeg de gin en de koffielikeur samen in een mengglas met veel ijs. Stevig roeren gedurende een tiental seconden. Strainen in een mooi koffiekopje met wat vers ijs. Aanvullen met tonic.


Good Morning Mr.Rye (Geïnspireerd door de Boulevardier)
Ingrediënten
30 ml Knob Creek Rye
30 ml Conker Cold Brew Coffee Liqueur
15 ml Amaro di Angostura
15 ml Martini Riserva Rubino


Bereiding
Voeg alles samen in een mengglas met veel ijs. Stevig roeren gedurende een 15tal seconden. Strainen in een Martiniglas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten