woensdag 16 maart 2016

Saint Patrick's Day - Irish Manhattan

 
Mijn newsfeed op Pinterest staat al enkele dagen vol met kleverige groene drankjes, laat er dus absoluut geen twijfel over bestaan dat Saint-Patrick’s Day eraan komt. Ik heb heel wat recepten bekeken maar zelfs zonder ze te testen denk ik bij een groot aantal “niet lekker” of “helemaal niet mijn ding”. De druk om “groen” te zijn is blijkbaar groter dan de behoefte aan een echt lekker drankje. We spreken natuurlijk over een feestdag waarbij ze zelfs fonteinen en rivieren groen doen kleuren.
Daarom ging ik toch op zoek naar iets anders. Om wat inspiratie op te doen ging ik grasduinen in de enorme whiskyvoorraad van drankenhandel Tasttoe in Kampenhout.
 
Nadat ik mijn bedoeling had toegelicht kwam de zaakvoerder vrij snel met het verhaal van Teeling, een Ierse Whiskey met een mooi verhaal, afkomstig uit Dublin. Walter Teeling, de stichter van dit label, was één van de grote whiskeystokers tijdens de glorieperiode van de Ierse whiskeys.

Teeling is de eerste stokerij in 125 jaar die het ambachtelijk stoken van whiskey opnieuw naar het centrum van Dublin brengt, zelfs vlakbij de locatie van de oorspronkelijke stokerij.
Tasting
We kozen voor de Teeling Single Grain, deze werd in 2014 verkozen tot “Worlds Best Grain” tijdens de World Whisky Awards. Wat heel snel opvalt tijdens het ruiken is de zachtheid. Ierse whiskey is 3x gedistilleerd waardoor hij gemiddeld gezien een stuk zachter is dan Schotse varianten. Deze Single Grain kreeg een extra rijping op oude Californische Cabernet Sauvignon (rode) wijnvaten. De botteling gebeurt op 46% alcohol.
Wanneer we deze whiskey proeven dan valt op dat het een zoetere zachte whiskey is met een lichte fruithint (rode bessen, druiven) die redelijk in de richting gaat van de betere Amerikaanse Bourbons. Wanneer we hier even over nadenken lijkt het natuurlijk ook niet onlogisch. De pioniers die Amerika bevolkten waren voor een zeer groot percentage afkomstig uit Ierland. Saint Patrick’s Day is een feestdag die wereldwijd door alle Ieren zeer uitbundig wordt gevierd, maar vooral in Ierland en de USA kan je echt niet naast de festiviteiten kijken. Meer dan 10% van de huidige inwoners van de USA heeft Ierse roots. Daarom zet ik deze Saint Patrick’s Day in het teken van de Ieren die geëmigreerd zijn naar Amerika. En zonder groene kleurstof of plakkerige groene siropen.
 
Cocktail
Reeds in de winkel had ik een vrij duidelijk idee van de cocktail die ik met deze Ierse whiskey wou maken. Het zou een Ierse versie worden van de Manhattan. Toen ik ging kijken of Teeling zelf een voorstel had voor Saint Patrick’s Day, vond ik dit recept voor de Tipperary, wat helemaal in dezelfde lijn zit.
Ingrediënten
50 ml Teeling Single Grain Whiskey
20 ml Zoete vermouth
10 ml Groene Chartreuse
Enkele druppels Angustura of Peychauds bitters

Chartreuse is een zoete Franse kruidenlikeur met een natuurlijke lichtgroene kleur, gemaakt van 130 verschillende kruiden, planten en specerijen. Maar zoals ik in de inleiding al heb vermeld ben ik daar nu eigenlijk net niet naar op zoek, dus die laat ik gewoon uit het recept zodat ik opnieuw een “Irish Manhattan" krijg.
Wil je de Chartreuse toch erin hebben, doe gerust !
 
Bereiding
Een cocktail met klare dranken, dus we gaan roeren en niet shaken.
Voeg alle ingrediënten samen in een mixglas met ijs en roer gedurende 30 seconden.
Strain in een voorgekoeld Martiniglas en versier met een stukje citroenschil.
Extra mogelijkheid - 1
Wil je deze cocktail toch echt een knotsgekke Ierse toets geven ?
Serveer een Guinness in een bierglas, wacht even tot het bier tot rust komt. Schep met een lepel het schuim van het bier en plaats dit voorzichtig op je cocktail. Ik heb dit zelf niet geproefd, maar het lijkt me alleszins wel bijzonder te zijn.
Extra mogelijkheid - 2
Alternatief kan je deze cocktail ook drinken in een tumblerglas (lowball) met ijs. In dat geval vervangen we de citroenschil door een Maraschino kers. Ik koos zelf vanavond ook voor deze optie.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten