donderdag 4 januari 2018

Nice Gin

Wanneer een wijnliefhebber zich waagt aan een eigen gin kan het resultaat verrassend zijn. Zo was voor mij persoonlijk Sorgin, gemaakt door een grote Franse wijnproducent, één van de lekkerste nieuwe gins die ik vorig jaar heb geproefd.

Ben Vermeiren is al een tijdje actief met Nice Wine, een bedrijfje wat zich bezig houdt met wijnproeverijen en wijnabonnementen. Vrij recent bracht hij ook een eigen gin op de markt, waarmee hij een eerbetoon brengt aan zijn favoriete rode wijnen : Nice Gin.

Achter de wijnrode kleur hoeven we niet echt veel te zoeken. Die kwam tot stand door toevoeging van een smaak- en geurloze kleurstof die enkel bedoeld is om de link met rode wijn te benadrukken.

Naast de obligate jeneverbes werden volgende botanicals gebruikt : rozemarijn, kardemom, laurier, koriander, zoethout en sinaasappel. Om een link te hebben met op eikenhout gerijpte wijn werd ook vanille toegevoegd. Deze gin werd geproduceerd door Sterk Stokers uit Sint-Lenaarts, een stokerij die we ook kennen van onder meer enkele gins van voetbalclubs.

Voor een Gin & Tonic kiezen we bij voorkeur voor Schweppes Premium Mixer Pink Pepper. Volgens Ben werkt het ook schitterend met Schweppes Premium Mixer Hibiscus, maar dat lijkt ons misschien toch net iets te zoet. Als botanical in het glas doen enkele gedroogde hibiscusblaadjes het wel heel erg goed.

Het klinkt intussen als een cliché, maar ook deze keer proefde ik een gin die lekkerder was dan ik had verwacht. Ondanks de 38° toch de nodige warmte, vanille en kruidigheid is aanwezig en citrus maakt het helemaal af. Ik zou deze fles niet vergelijken met een premium gin, maar als ik deze geserveerd krijg op een zomers terrasje van een horecazaak zal ik zeker niet ongelukkig zijn. Mijn voornaamste advies : haal die kleurstof eruit, het zal wonderen doen voor het imago van deze gin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten