maandag 15 januari 2018

Chickmopolitan : De alcoholvrije Cosmopolitan

Zelf ben ik niet zo’n grote fan van Tournée Minérale, maar ik ken binnen mijn vrienden- en kennissenkring toch heel wat mensen die zichzelf een maand geheelonthouding opleggen in januari of februari, om hun lichaam te laten bekomen van de eindejaarsfeesten en het nieuwe jaar op een gezonde manier aan te vatten. Volhouden is zeker niet eenvoudig met alle nieuwjaarsrecepties en personeelsfeestjes die traditioneel in deze periode doorgaan. Persoonlijk vind ik het gezonder om het hele jaar door met mate te genieten, maar dat is een ander verhaal natuurlijk.

Op deze blog probeer ik steeds lekkere, maar tegelijk ook eenvoudige cocktailrecepten te publiceren. De doorsnee lezer van deze blog zal zelf geen siropen bereiden of naar de andere kant van het land rijden om een zeldzaam ingrediënt op te snorren. Ik probeer dus steeds de recepten uit te kleden tot een mix van ingrediënten die te vinden zijn in de gemiddelde drankenhandel.


Vandaag deel ik met veel plezier een alcoholvrije cocktail. Deze mocktail is een alcoholvrije versie van de bekende Cosmopolitan. De “complete” versie is een smaakbom die niet hoeft onder te doen voor het origineel, maar zelfs een “uitgeklede” versie is nog steeds onmiskenbaar een lekker verfrissende Cosmo.
Het recept is afkomstig van SIPSNSODA.


Chickmopolitan


Ingrediënten
5 cl Vers appelsap
4 cl Vers citroensap
2 cl Honingsiroop
3 cl Veenbessensap
3 druppels vers gembersap


Bereiding
Voeg alle sappen en de siroop samen in een shaker met veel ijs. Krachtig shaken gedurende 10 seconden. Zeven doorheen een fijn keukenzeefje in een voorgekoeld Martiniglas. Versieren met een schijfje appel en een zeste van sinaasappel. Voor wat extra citrusaroma kan je de sinaasappelzeste ook flamberen boven het glas. Verwarm de zeste en knijp ze uit boven het glas.


Uitgeklede versie
Ben je niet zo’n fan van gember dan kan je het gembersap achterwege laten en in plaats van het schijfje appel en de zeste van sinaasappel kan je ook gewoon een cocktailkers toevoegen. Snel, eenvoudig en lekker !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten