donderdag 28 januari 2016

Botanicals : Kruiden en specerijen voor de bar


Tot enkele jaren geleden werd een Gin-Tonic steevast geserveerd in een longdrinkglas met een schijfje citroen. Hendrickx heeft ongetwijfeld die wereld veranderd door als eerste een Premium Gin echt populair te maken en deze te serveren in een groot glas met een schijfje komkommer. Een nieuwe wereld ging open en barmannen wereldwijd begonnen te experimenteren met allerlei gins, tonics en aangepaste “toevoegingen” in het glas. Over die “toevoegingen” wil ik het vandaag hebben. De bedoeling hiervan is immers om bepaalde smaken en geuren nog verder te accentueren. Hiervoor gebruiken we niet alleen fruit (vb. sinaasappel, citroen, …) en groenten (vb. komkommer), maar ook een heel arsenaal aan botanicals. Botanicals zijn kruiden en specerijen die vaak ook al gebruikt werden tijdens de productie van de gin. In dat geval zitten ze mee in het brouwsel wat gestookt wordt, of worden ze in een later stadium van het productieproces toegevoegd.

Uiteraard kon een selectie botanicals niet ontbreken in mijn bar en ik maakte een lijstje met een dubbele bedoeling. Ik wou in eerste instantie een selectie maken die ik steeds in de bar wou hebben om toe te voegen aan Gin-Tonics, maar ik wou ook het nodige in huis hebben voor een volgend barproject, mijn eerste eigen bitters.

Waar vind je de betere botanicals ? Uiteraard heeft elke supermarkt een rek met kruiden en specerijen, maar vandaag zal je ook zien dat vb. Carrefour een extra legger met kruiden en specerijen heeft toegevoegd in zijn drankafdeling. In het rek met de diverse gins en tonics vind je nu ook onmiddellijk de bijpassende botanicals. Je kan zelfs kiezen voor een eenvoudige oplossing en kant en klare doseringen kopen met een lijstje erbij van de gins waar ze perfect mee matchen. Ik heb met veel plezier de doosjes getest van OriGINario en kan zeggen dat de kwaliteit uitstekend was, maar dat ik vaak het idee had dat het iets teveel was. “Less is more” in dit geval. Het is de bedoeling om met de botanicals een typisch kenmerk van de gebruikte Gin in de kijker te zetten of heel subtiel een extra accent toe te voegen. Het is zeker niet de bedoeling de Gin-Tonic helemaal te doordringen met extra smaken.

Uiteraard waren de kant en klare doosjes voor mijn plannen absoluut niet voldoende en ik kwam dan ook terecht op de webshop van Pit & Pit. Dit moet zowat de grootste webshop zijn voor kruiden en specerijen en ze bieden ook nog eens een gratis levering de volgende dag (vanaf een minimum bedrag). Wetende dat ik een aantal zaken zoals peperbolletjes en kruidnagel altijd wel in de keuken van Tineke’s Cucina kan “lenen”, koos ik ervoor om volgende botanicals te bestellen voor de bar :
  • Gedroogde rozenblaadjes
  • Gedroogde citroenschil
  • Gedroogde sinaasappelschil
  • Jeneverbessen
  • Ceylon kaneelstokjes
  • Gentiaanwortel (Dit zorgt voor het “bitter” in de bitters !)
  • Steranijs
  • Groene kardemompeulen
  • Koriander granen
Intussen zijn er al meerdere Gin-Tonics geproefd met toevoeging van een aantal botanicals. Het project met de bitters komt eraan in de volgende weken !

2 opmerkingen:

  1. Ik ben zelf een enorme Gin-tonic lover, en ik vraag mij steeds af hoe andere mensen deze botanicals serveren. Bv rozenblaadjes, heel mooi maar ik drink mijn gin nooit met een rietje. Dat is voor mij een dooddoener, je mist alle geur aroma's. Maar zo'n theezakje in mijn gin vind ik nu ook niet meteen het meest aantrekkelijke, laat staan zo'n drijvende potpourri. Dus graag had ik eens gezien hoe jij volgende botanicals gebruikt: Gedroogde rozenblaadjes, Gedroogde citroenschil, Gedroogde sinaasappelschil......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net als de meeste barmannen voeg ik ze gewoon toe in het glas zodat ze ook voor de visuele afwerking zorgen. Tenslotte willen we zoveel mogelijk zintuigen bespelen. Maar ik herhaal nogmaals "less is more". Drie of vier stukjes in je glas is voldoende. Maar er is uiteraard ook een perfecte oplossing voor jou, om te kunnen genieten van een Gin-Tonic met botanicals zonder deze in je mond te krijgen. De "Botanicals stick" is een RVS buisje waarin je de botanicals kan toevoegen. De stick is tegelijk ook een roerstaafje. (http://www.ginsonline.com/botanicals-stick.html)

      Verwijderen