donderdag 22 maart 2018

Filliers Barrel Aged Genever

Deze week was ik aanwezig op de voorstelling van de nieuwe reeks 'barrel aged' Genevers (met een G !) van Graanstokerij Filliers. Ik probeer bewust om het persverhaal wat vorig weekend reeds in diverse media verscheen een beetje te negeren en mijn artikel vooral te baseren op mijn eigen ervaring en mijn eigen gevoel met deze nieuwe bottelingen. We weten intussen allemaal dat jenever de originele spirit is waarvan gin een minder gelukt namaaksel is. Maar dat brengt eigenlijk helemaal niets bij tot dit verhaal.

Wat ik vooral onthouden heb en waar ik ook voor de volle 100% mee akkoord ben is het feit dat jenever in ons land totaal ondergewaardeerd is. We kennen jenever vooral als het kleine borreltje, het glaasje goedkope en branderige spirit wat onze grootvaders (en de postbodes) wel eens achterover sloegen. Die reputatie is zeer onterecht, zoals Filliers nu ook duidelijk laat zien.

Ik heb al een tijdje een fles met gerijpte Filliers jenever in mijn bar staan en ik maak er een spelletje van om bezoekers daar blind van te laten proeven. Ik serveer ze dan een proevertje in een Glencairn whiskyglas en krijg keer op keer exact dezelfde reactie : “Wow, dit is een superlekkere whisky”. Voor mij het ultieme bewijs dat de stelling inderdaad klopt en dat (gerijpte) jenevers echt hun plaats verdienen in elke bar naast de flessen whisky, rum en cognac.


Filliers wil dus ook af van dat oubollige imago en doet een opkuis van het oude gamma. De toppers blijven er zeker in, maar een aantal oude jeneverkruiken en –flessen zullen verdwijnen. In de plaats komt dit nieuwe premium gamma, waarmee ze de strijd aanvatten om hun plaats te veroveren naast andere premium spirits. Ze mikken dus op de liefhebber van de betere spirits, maar zeker ook op bartenders en cocktailbars die deze nieuwe smaken kunnen gebruiken in hun cocktails.


Tijdens het event mochten we na een korte rondleiding doorheen de productiehal en een woordje uitleg door CEO Bart Cnudde de spirits uiteraard ook zelf proeven. Als kers op de taart was er ook de gelegenheid om enkele lekkere cocktails te proeven op basis van deze nieuwe ‘barrel aged’ spirits. Achter de bar stonden twee toppers : Jan en Noa Van Ongevalle van The Pharmacy. Dit is trouwens één van de cocktailbars die de belofte hebben gemaakt om gedurende lange tijd steeds één cocktail op de kaart te zetten op basis van deze spirits.

De Old Fashioned waarin ook Marc de Houblonesse werd gebruikt op basis van hopscheuten was alvast zeer lekker. Ik heb ook onthouden dat deze spirits zich schitterend laten pairen met chocolade. Mijn favoriete (pure) spirit was trouwens de 17 jaar oude Genever. Toen ik zowat een jaar geleden al eens mocht voorproeven van deze vaten was dit ook al mijn favoriet.

Dit zijn de 5 flessen in de nieuwe reeks :

0 jaar : verfrissende smaak van jeneverbes, subtiele smaak van het graandistilaat.
8 jaar : warm, peper, een vleugje vanille van het hout, hints van nootmuskaat en bittere karamel
12 jaar : kruidig, een vleugje vanille en wafels, hints van kaneel en speculoos
17 jaar : een aroma van karamel en eik. Zoet, zijdezacht en een hint van peper
21 jaar : zwarte chocolade en walnoten, kruidig en gebalanceerd, hints van karamel en rijpe sinaasappel.


Met winkelprijzen die variëren tussen 24,95 voor de ongerijpte spirit en 74,95 voor de 21 jaar krijg je een mooi premium gamma met een fantastische kwaliteit die zeker niet moet onderdoen voor andere spirits.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten