woensdag 10 januari 2018

Port Charlotte Scottish Barley + Smoky Grove Cocktail

Twee mijl ten zuiden van de Bruichladdich stokerij ligt het kustdorpje Port Charlotte, waar ook de ruïnes te vinden zijn van de Lochindaal stokerij, waar tussen 1829 en 1929 whisky werd gemaakt. Bruichladdich heeft meerdere reeksen whisky in zijn gamma : Onder de eigen merknaam brengen ze niet-geturfde whisky op de markt, onder de merknaam Port Charlotte zwaar geturfde whisky en onder de merknaam Octomore extreem zwaar geturfde whisky. Port Charlotte whisky is een eerbetoon aan de mannen die vroeger werkten in deze gesloten stokerij en hun kennis en expertise hebben doorgegeven aan de volgende generaties.

Deze whisky wordt gestookt bij Bruichladdich, maar wordt daarna overgebracht naar de oude opslagplaatsen van Port Charlotte voor de rijping. Voor de botteling worden de vaten opnieuw overgebracht naar Bruichladdich en versneden met Octomore-bronwater.  
Eén van de kerstkadootjes die ik kreeg van mijn schoonfamilie was deze Port Charlotte Scottish Barley – Heavily peated Islay Single Malt. (40ppm).


Ik vroeg me onmiddellijk af in welke cocktail deze bijzondere whisky het best tot zijn recht zou komen. “The Smoky Grove” is een “smoky & peaty” cocktail voor de echte Islay-liefhebber. Het recept is afgeleid van de Rob Roy, die op zijn beurt een Schotse versie is van de overbekende Manhattan. Ik maak mijn eigen versie met de Port Charlotte whisky.


Zelf ben ik niet zo’n die-hard fan van zware turf-whisky, maar deze cocktail kan ik door zijn complexiteit echt wel appreciëren. Het recept vraagt om ingrediënten van topkwaliteit, maar het resultaat mag er dan ook zeker wel zijn.


Smoky Grove

Ingrediënten
60 ml Bruichladdich Port Charlotte
10 ml Carpano Antica Formula (zoete vermout)
10 ml Forest Dry Vermout
1 dash Orange Bitters
1 dash Angostura Bitters


Bereiding
Alle ingrediënten samenvoegen in een mengbeker met veel ijs. Krachtig roeren gedurende 15 seconden. Strainen in een voorgekoeld coupe-glas.

Een stuk citrusschil opwarmen met een lucifer of aansteker, uitknijpen vlak boven het glas en daarna toevoegen in het glas als versiering.

Past uitstekend bij blokjes oude kaas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten