maandag 7 oktober 2019

Basil Smash NA

 
Wie deze blog al wat langer volgt weet dat ik geen groot liefhebber ben van mocktails op basis van alcoholvrije alternatieven voor spirits. De meeste daarvan smaken puur zelfs vrij vies en hebben heel wat bijsturing nodig om er effectief een lekker aperitiefje mee te maken. Tot op heden vond ik eigenlijk alleen The Bitter Note, een alternatief voor de klassieke Italiaanse amaro, een echt waardig alternatief als mocktail-ingrediënt.
En toen kwam Nona


Nona June werd ontwikkeld door bio-ingenieur Charlotte Matthys en het was de bedoeling om een alcoholvrij alternatief te ontwikkelen voor gin. Nona is Latijn voor negen, het aantal botanicals die verwerkt worden in deze alcoholvrije spirit. Uiteraard zit daar ook de jeneverbes bij, die zorgt voor een typische geur en smaak die typerend is voor gin en jenever. De naam van hun eerste product ‘June’ slaat dan ook op de Jeneverbes (Juniper).


De negen kruiden worden allemaal gedistilleerd, niet met alcohol maar op basis van stoomdistillatie. De vluchtige componenten werden dus onttrokken aan de kruiden zonder dat er voor dit proces alcohol werd gebruikt. Wanneer je ruikt aan de fles zijn de citrustoetsen en jeneverbes overduidelijk aanwezig.

Kritisch en argwanend maakte ik eerst een non-alcoholische Gin & Tonic met deze Nona June. En tot mijn verbazing proefde ik echt een Gin & Tonic. Mijn wederhelft is zo mogelijk nog kritischer dan ikzelf wanneer het om deze soort van alcoholvrije producten gaat, maar ik kreeg van haar dezelfde opmerking. Het proeft echt zoals een gewone Gin & Tonic.


Uiteraard zit ook de invloed van de tonic voor een groot stuk mee in die smaak en geur beleving. Daarom wou ik het erop wagen om een andere typische gin-cocktail in een non-alcoholische versie te maken, waarbij normaal gezien de cocktail echt door de gin-basis wordt gedragen. En ook dat viel enorm mee.

Basil Smash NA

Ingrediënten
5 cl Nona June
3 cl vers limoensap
1,5 cl honingsiroop
Een achttal blaadjes basilicum

Bereiding
Alles samenvoegen in een shaker met veel ijs. Krachtig shaken. Dubbel zeven in een voorgekoeld coupeglas. Versier met een blaadje basilicum.


Disclaimer : All pictures and texts are copyrighted by Geert Conard and Esito Management & Communications unless stated otherwise in the article. While some items might have been gifted by the producer or distributor, these are in no way paid promotions or recommendations.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten