Pagina's

dinsdag 29 oktober 2019

Midi-Siësta met het Classic Red aperitief van Jules Delaere

 
Dit artikel is bijzonder. Niet alleen omdat het gaat over een nieuw Belgisch product, maar de aankondiging van dit artikel op Instagram zal tevens mijn 1000ste Instagram-post zijn voor Double Strainger. Met dank aan alle volgers die mij blijven stimuleren om dit leuke verhaal verder te zetten.

Jules Delaere is pas 23, maar zeker niet aan zijn proefstuk toe. Een drietal jaar geleden kwam ik hem voor het eerst tegen op een drankenbeurs, toen hij met redelijk succes zijn eigen Mister Y. Gin 
op de markt bracht. De reden waarom ik hem nu opnieuw ontmoet is een gloednieuw product, wat je niet zo dadelijk met iets anders kan vergelijken. Het duurde ongeveer een jaar om dit aperitiefdrankje helemaal op punt te stellen.

Midi Apéritifs 
Classic Red is zoals de naam al aangeeft een aperitiefdrankje. Een tegelijk bitter en fruitig drankje wat je kan drinken met ijs, met een mixdrankje of als ingrediënt in een cocktail.

Als ik kijk naar andere drankjes in deze stijl dan houdt deze fles zowat het midden tussen een vermouth en een amaro. De gebruikte botanicals leunen eerder in de richting van een amaro, maar de basis is een versterkte Syrah Rosé wijn uit de Languedoc in het zuiden van Frankrijk, wat dan weer eerder doet denken aan een vermouth.


Bijzonder is dat de botanicals zijn toegevoegd als aparte distillaten, niet uit de traditionele stookketel maar als vacuüm-distillaten uit een high-tech rotavap-toestel. Het grote verschil is dat bij een rotavap alle dampen in het toestel blijven waardoor er geen enkele smaak of aroma verloren gaat. Jules ging met de rotavap of rotatiefilmverdamper aan de slag in het foodlaboratorium Proef 
van Maxime Willems. Deze “Professor Barabas van Schellebelle” kennen we o.a. van toen hij Ran Van Ongevalle assisteerde met zijn winnende Bacardi-cocktail.

Er werden maar liefst tien botanical-distillaten gebruikt, waarvan er slechts zes bekend worden gemaakt : verse cassis (wat ook invloed heeft op de kleur), bergamot, rozemarijn, venkelzaad, artisjok en alsem. De laatste twee zijn bittere elementen. Jules verklapte dat er in totaal vijf bittere elementen gebruikt worden.


Het leuke aan dit licht-bittere aperitiefdrankje is dat het niet echt trendgevoelig is. Dit is een puur en authentiek product wat je eerder verwacht in een artisanale beperkte oplage bij een gepassioneerde kleine producent in het zuiden van Spanje of Italië. Je verwacht absoluut niet dat een jonge Kortrijkse kerel dit product op de Belgische markt zet, in een hippe versie die geproduceerd wordt met de nieuwste high-tech toestellen. Het is de bedoeling dat er nog meer aperitieven komen in deze reeks, maar met dit eerste product is Jules er toch al in geslaagd om een stukje van het zonnige zuiden voor ons te bottelen 😉

Wil je mixen met tonic of bruiswater, gebruik dan één deel van dit drankje met twee delen mixdrank. Het leent zich ook uitstekend voor een Spritz, in dat geval één deel bruiswater, twee delen Midi en drie delen prosecco. Om de smaak echt te leren kennen mixen we eerst en vooral met een neutrale tonic. Wat ons het meest opvalt is het aroma van alsem en citrus. Dat inspireert alvast de richting waarin ik wil gaan voor een lekkere cocktail.


Het zou een vrij eenvoudige keuze zijn om voor een Negroni-achtige drink te gaan met Midi Aperitif, rode vermouth en een stevige spirit naar keuze. Maar vermits die kruidigheid zo duidelijk aanwezig is gooi ik het over een andere boeg. De citrus gaan we versterken met een sour en als basis kiezen we voor Tequila.


Midi-Siësta


Ingrediënten
4 cl Tequila Silver
3 cl Midi Apéritif
3 cl vers limoensap
2 cl honingsiroop
2 dashes Angostura Orange bitters


Bereiding
Alle ingrediënten samenvoegen in een shaker met ijs. Krachtig shaken gedurende 15 seconden. Dubbel zeven in een mooi coupeglas. Versiering niet strikt noodzakelijk, maar als je toch iets wil ga dan voor citrus.


Disclaimer : All pictures and texts are copyrighted by Geert Conard and Esito Management & Communications unless stated otherwise in the article. While some items might have been gifted by the producer or distributor, these are in no way paid promotions or recommendations.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten