Pagina's

maandag 11 februari 2019

Tournée Minérale : The Bitter Note

 
Enkele maanden geleden was ik in Italië om verslag uit te brengen van de cocktailwedstrijd van Amaro Montenegro. Gedurende die week bezochten we ook tientallen restaurants en bars, waar we heel wat lekkere en typisch Italiaanse drankjes te proeven kregen. Eén van de bars die we bezochten was Il Marchese in Rome. Zoals je wel vaker ziet in Italië was dit een combinatie van een osteria en een bar. Niet zomaar een cocktailbar, maar een heuse amaro-bar met meer dan 500 verschillende amari op de backbar. Een indrukwekkende collectie.

Een amaro is meer dan zomaar een bitterzoete likeur in Italië. Het is een kruidenlikeur die op alle mogelijke momenten op tafel verschijnt. Heel typisch is een glaasje (met of zonder ijs / met of zonder een vers gesneden citroenschijfje) bij de koffie na de maaltijd, maar je krijgt er evengoed een amaro-tonic als aperitief. Daarnaast is het natuurlijk ook een geliefd ingrediënt in heel wat cocktails. Uiteraard smaken al die verschillende amari niet exact hetzelfde, maar heeft elk merk zijn eigen kruidenmix en zijn eigen accent.


Voor wie niet bekend is met een amaro als likeur, dit is een bitter op basis van alcohol en kruiden. Campari en Jägermeister zijn qua types ongeveer de twee uiterste vormen van bitters, de amari vormen de grote middenmoot en variëren in kleur van rood naar (donker)bruin. In Nederland kan je trouwens ook heel wat verschillende bitters vinden die dan weer eerder in de richting van Jägermeister gaan.


Amari zijn niet erg hoog in alcohol, dus zeer geschikt voor “Low ABV” cocktails. Maar uiteraard zitten we nog steeds in de maand van Tournée Minérale, dus moet het ook helemaal zonder alcohol kunnen.


Vanuit Milaan vertrok er een pakje richting Limburg met een fles “The Bitter Note, niets meer of minder dan een echte Italiaanse amaro, maar zonder alcohol.
De producent heeft het zich zeker niet gemakkelijk gemaakt, want deze amaro met een fris aroma van bittere wortels, verse munt en rabarber is de som van :


  • Een infusie van 36 kruiden en botanicals
  • Een aftreksel van artisjok bladeren en wortel
  • Een extract van Terriaca Veneta, een mix van botanicals uit de regio Veneto
  • Een maceratie van angostura en gentiaan
Wanneer we kijken naar de aromatische mix, dan worden alle zeven aromatische “noten” letterlijk bespeeld :
  • Bitter : Alsem, gentiaan en kina
  • Pittig : Engelwortel, kaneel en jeneverbes
  • Frisheid : Munt en steranijs
  • Kruidig : Artisjok, Aloë Vera en kamille
  • Zoet : Kamille en zoete sinaasappel
  • Balsamic : Drop en angostura
  • Citrus : Bittere sinaasappel 
Hiermee gingen we dus aan de slag en het mag gezegd worden, het resultaat is meer dan behoorlijk. De amaro lijkt net iets dikker van consistentie dan de alcoholhoudende amari die ik gewoon ben. Puur komen de bittere noten (sorry…) heel hard door, maar in een cocktail blenden ze fantastisch met een beetje citrus of tonic. We maken voor Tournée Minérale twee cocktails met deze alcoholvrije amaro.
 

Elderflower, Bitter & Sour

Ingrediënten
4,5 cl The Bitter Note Amaro
3 cl vers citroensap
2 cl House of Broughton Vlierbloesemsiroop


Bereiding
Alle ingrediënten samenvoegen in een shaker met veel ijs. Krachtig shaken gedurende een 15tal seconden. Dubbel zeven in een mooi cocktailglas met een groot blok ijs. Versieren met een gedroogd citrusschijfje.





The After Dinner Note

Ingrediënten
3 cl The Bitter Note Amaro
3 cl verse espresso
(TIP : Onze zusterblog Tineke’s Cucina heeft een eigen koffieblend die hier zeer geschikt voor is. Te koop via de webshop)

2 cl Rietsuikersiroop
Tonic


Bereiding
Alle ingrediënten samenvoegen in een shaker met veel ijs. Krachtig shaken gedurende een 15tal seconden. Dubbel zeven in een mooi cocktailglas met een grote ijsbal. Aftoppen met een beetje Indian Tonic.



Disclaimer : All pictures and texts are copyrighted by Geert Conard and Esito Management & Communications unless stated otherwise in the article. While some items might have been gifted by the producer or distributor, these are in no way paid promotions or recommendations.

1 opmerking: