donderdag 3 januari 2019

Mai Tai - Let's Tiki !

 
Het is alweer een tijd geleden dat we nog eens iets deden met de Mai-Tai als basis. Door één van de kerstkadootjes die ik kreeg, het boek “Rum, de complete gids” van Isabel Boons en tiki-bartender Tom Neijens, kreeg ik er nog eens zin in. Let’s Tiki !

Voor deze cocktail volg ik het recept van ‘Trader Vic’. De Mai Tai werd oorspronkelijk gemaakt met een 17-jaar oude Jamaicaanse rum, die vandaag zo goed als niet meer te vinden is. Zoals vermeld in het boek werd er daarom overgeschakeld naar een mix van gerijpte rum uit Jamaica en gerijpte Rhum Agricole in Franse stijl. Deze laatste wordt gemaakt van het sap van suikerriet en dus niet van melasse.


Ik kies als basis voor World’s End Rum Tiki Spiced, dit is een blend van rum uit Jamaica, Trinidad en Tobago, samengesteld door dezelfde bartender die dit boek schreef. Deze spiced rum mix ik met Rhum J.M. VSOP, een zeer mooie gerijpte Rhum Agricole.


Mai Tai


Ingrediënten
30 ml World’s End Tiki Spiced
30 ml Rhum J.M. VSOP
15 ml Orange Curaçao (sinaasappellikeur)
30 ml Vers limoensap
15 ml Orgeat siroop


Bereiding
Alle ingrediënten samenvoegen in een shaker, voor ¾ gevuld met geschaafd ijs. Krachtig shaken tot de cocktail echt ijskoud is. De volledige inhoud van de shaker (inclusief het ijs!) overgieten in een mooi Old Fashioned glas (of een echt tikiglas als je er eentje hebt). Versieren met een schijfje citrus en cocktailkersen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten