maandag 27 augustus 2018

Lekker Klassiek : Een mix van muziek en gastronomie

Zaterdag brachten we een bezoek aan Lekker Klassiek, een festival met zoals de naam aangeeft klassieke muziek, geselecteerd door niemand minder dan Jef Neve. Naast de optredens is er een zeer ruim culinair dorp met lekkere gerechten van de bekende chefs van Njam TV. Zelf ben ik niet zo gek op Tomorrowland-toestanden, maar dit festival (wat trouwens eveneens doorgaat op dezelfde festivalweide) waar muziek en gastronomie evenwaardig worden geserveerd is echt helemaal iets voor mij en mijn wederhelft.

De hele dag door waren er optredens van o.a. een rietenkwintet, een koperensemble, een strijkorkest, … met als apotheose het schitterende slotconcert van het orkest La Passione gedirigeerd door Dirk Brossé. Tussendoor waren er ook kleinere optredens midden tussen de eettentjes. Ik zag onder andere een prachtig optreden van vioolspelende kinderen. Hoogtepunten waren voor mij persoonlijk zeker de optredens van Jef Neve en pianist Liebrecht Vanbeckevoort.

Voor wat betreft de gerechtjes stonden alle gekende toppers van het populaire kookkanaal achter de potten :


De immer goedlachse Italiaanse chef Pepe Giacomazza, chocolatier Dominique Persoone, “Beste patissier ter wereld 2017” Roger Van Damme, Jan Buytaert (die ooit nog in onze eigen keuken heeft staan koken met de wederhelft !), Jan Tournier, Michaël Vrijmoed, Julie Baekeland, Quyên Tru, Johan Segers, Steffi Vertriest en Dagny Ros Asmundsdottir. Net naast het grote gebouw met al deze chefs stond er ook een grote Weber BBQ stand met de zeer sympathieke Jeroen De Pauw, bijgestaan door de bekende “Mijn Pop-up” BBQ-chefs Karel en Birger.

De absolute culinaire topper voor mij persoonlijk was de ronduit heerlijke onglet op de BBQ van Jeroen De Pauw. Boterzachte en zeer smaakvolle stukjes rundsvlees, gecombineerd met gegrilde groentjes en toast met tomaat.
 
Maar uiteraard ging mijn aandacht als cocktailblogger vooral naar het aperitief. Manuel Wouters van de Antwerpse cocktailbar SIPS zorgde naar keuze voor een lekkere cocktail, mocktail of Gin & Tonic. De wederhelft koos de Gin & Tonic die absoluut zeer lekker was. Ik koos voor de cocktail, zeer smaakvol, maar net ietsje te zoet voor mijn persoonlijke smaak. Ik merk wel vaker dat cocktails tijdens grote evenementen iets te zoet zijn naar mijn smaak, maar wel perfect afgestemd zijn op de gemiddelde smaak van een groot publiek. Een klein scheutje tonic schuurde het zoete hoekje eraf. Manuel Wouters is één van de grootste cocktail-cateraars ter wereld en is dus zeer ervaren in het samenstellen van aperitiefjes voor grote evenementen. Ook tijdens dit festival viel het op hoe snel en bedreven de cocktails werden geserveerd.

The Crisp Mocktail
Limoensap, komkommer, honingsiroop en orange bitters

The Crisp Cocktail
Vodka, limoensap, komkommer, honingsiroop en orange bitters

Gin & Tonic
Spring Gin Méditerranée, Fentimans tonic

1 opmerking:

  1. wij hebben ook van een schitterende namiddag en super avond genoten. Schitterende organisatie dat zeker volgend jaar terug moet plaats hebben. En de regengoden die hebben gelukkig gewacht tot de laatste tonen van het schitterende orkest onder leiding van Dirk Brossé speelden!!!!! Dikke proficiat !!!!

    BeantwoordenVerwijderen