vrijdag 27 juli 2018

Happy Scotch Whisky Day - Johnnie Mizuwari

In 2002 deed ik een roadtrip doorheen Schotland en bezocht ik een vijftal whisky-stokerijen. Elke avond bezocht ik ook een pub voor een glas whisky en iets te eten. Wat me vooral bijgebleven is uit die pub-bezoeken is een ritueel wat je normaal als buitenlander echt niet verwacht in Schotland. Mogelijk had het ook iets te maken met de zeer warme zomer, maar de ‘locals’ zag ik toen voortdurend whisky met bronwater drinken. Geen klein scheutje om de smaken en aroma’s tot hun recht te laten komen, maar gewoon het glas volledig afvullen met ijskoud bronwater, wat in grote pitchers op de toog stond. En dat voor een volk wat erom bekend staat hun whisky zo puur mogelijk te drinken. Zelfs ijsblokjes zijn volgens alle legendes taboe en worden vervangen door gekoelde steentjes.

Eerder dit jaar werd ik positief verrast door één van de beste barmannen ter wereld, Remy Savage
, met een Mizuwari … een Japanse whiskycocktail bestaande uit whisky, bronwater en een klein beetje siroop. Mizuwari is Japans voor “gemixt met water”. Die cocktail deed me dan ook onmiddellijk terugdenken aan die bizarre ervaring uit Schotland.

Dit lijkt me dan ook de perfecte whisky-cooler voor deze bloedhete dag die ook officieel de ‘Scotch Whisky Day’ is. Mijn eigen versie met een klein beetje karamelsiroop.


Johnnie Mizuwari


Ingrediënten
5 cl Johnnie Walker Green Label
1 cl karamelsiroop
Gekoeld bronwater


Bereiding
Vul een longdrink of highball glas met ijsblokken. Voeg whisky, suikersiroop en bronwater toe. Even roeren en klaar. Happy Scotch Day !!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten