woensdag 20 juni 2018

Tortuga Bar Durbuy : Op bezoek bij Captain Jack

De drie meest voorkomende types van cocktailbars zijn speakeasy’s, hotelbars en tikibars. De speakeasy is meestal ingericht met antiek en brocante en verwijst naar de clandestiene bars tijdens de Amerikaanse drooglegging. Hotelbars zijn ingericht zoals de zeer cleane, strakke en mooie bars van grote hotels. Tikibars verwijzen naar strandbars in de Caraïben, denk dan vooral aan veel rum-cocktails, foute parapluutjes, surfplanken en bamboe.

Voor elk van deze types bestaan er natuurlijk eenvoudige versies en vrij extreme versies. Voor de speakeasy gaat dat van een sobere inrichting met Kringwinkel-meubels tot een geheim adres of een verborgen ingang via een winkel in het naastgelegen pand. Vorig weekend bezocht ik een zeer extreme versie van een Tikibar, nl. een heuse piratenbar : Tortuga Bar in Durbuy.

Deze bar zit van vloer tot plafond volgestouwd met piratenspullen, van prachtige scheepsmodellen en een echt scheepsroer tot kanonnen en skeletten in vogelkooien. Je weet niet waar eerst te kijken en om de paar minuten spot je wel iets nieuws. Zelfs het personeel is uitgedost in prachtige piratenkostuums. Piet Piraat zou er jaloers op zijn.


Laat ons eerlijk zijn, een piratenbar in een zeer druk bezochte toeristische trekpleister en cocktails die gemiddeld maar 8 of 9 euro kosten… mijn verwachtingen lagen dan ook niet erg hoog voor dit bezoek, maar ik werd zeer positief verrast. Uiteraard heb ik ooit al betere en complexere cocktails gedronken, maar wat ik hier proefde was absoluut lekker en zeer correct. De cocktails pasten ook 100% in het plaatje en maakten de beleving helemaal compleet. Ik heb in grote steden al veel slechtere cocktails voorgeschoteld gekregen. De Zombie die ik eerst bestelde was lekker en zag er ook zeer sexy uit met een vers fruitspiesje en een pipetje met likeur bovenop. De wederhelft genoot van een Caiperinha (wat hier ook de huiscocktail is) en die was zodanig lekker dat ze er daarna nog eentje bestelde. Ik heb ooit eens gehoord dat net dat de definitie is van een lekkere cocktail. Voor mijn tweede ronde koos ik een Piña Colada-achtige cocktail die in een halve kokosnoot werd geserveerd.

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen deze piratenbar “too much” vinden en je grootmoeder zou er zich mogelijk ook niet op haar gemak voelen, maar als je nog eens naar Durbuy gaat zou ik een bezoek zeker aanraden. Wat mijn ervaring in deze bar echt helemaal een boost gaf was het personeel. De uitbater, Captain Jack Tibow, straalde zoveel rust en vriendelijkheid uit dat ik me vanaf de eerste seconde helemaal op mijn gemak voelde. Ook mijn dochtertje genoot rustig van haar fruitsapje en keek haar ogen uit. Een hele fijne ervaring en hier komen we zeker nog terug.

Aansluitend genoten we nog van een heerlijk culinair diner en een overnachting in Hotel Le Clos des Récolletes, daarvan krijg je binnenkort een uitgebreide bespreking op onze zusterblog Tineke’s Cucina.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten