vrijdag 23 februari 2018

Lipton Ice Tea - Rainforest Alliance

Op de verpakkingen van Lipton-producten staat tegenwoordig een klein kikkertje van ‘Rainforest Alliance’. Alle Lipton-producten kregen dit label, wat wil zeggen dat alle theesoorten van Lipton en Lipton Ice Tea op duurzame theeplantages werden geproduceerd.

Om eerlijk te zijn ben ik niet echt een theedrinker, maar aangezien ik nog niet echt veel had gedaan rond Tournée Minérale en vermits ik verbaasd was dat zelfs sterrenrestaurants tegenwoordig een arrangement met ‘aangepaste thee’ aanbieden als alternatief voor een wijnarrangement… was mijn interesse toch gewekt.

Woensdagavond reed ik naar de Nationale Plantentuin in Meise, waar we werden opgewacht door het team van Lipton. Aan de bar konden we terecht voor mocktails en Shims (=low alcohol cocktails), vakkundig klaargemaakt door niemand minder dan Hannah Van Ongevalle van The Pharmacy. Op de Lipton-website kan je trouwens ook enkele lekkere recepten terugvinden.

De serres vormden het perfecte decor voor dit event, zelden kregen we een mooiere achtergrond voor onze foto’s.

Tijdens de presentatie door Koen den Braber van Rainforest Alliance leerden we ook één en ander over de duurzame productie van thee. Tot deze week wist ik eigenlijk zelfs niet eens dat zwarte en groene thee gewoon van dezelfde plant zijn, met een verschillende fermentatieduur.

Als afsluiter wandelde ik nog even doorheen de schitterende serres en vond daar ook de beruchte reuzenaronskelk terug. De bloem was nu gesloten, maar enkele dagen geleden stond ze nog in bloei en verspreide toen de bekende lijkgeur.

Persoonlijk vond ik het interessanter om ook diverse specerijen terug te vinden in dezelfde kamer van de serre. Zo merkte ik dat de kaneelboom wel heel erg gretig werd bezocht door mieren. Insecten met smaak dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten