maandag 12 december 2016

Virtuele Whiskyreis Glenfiddich

Het is intussen reeds 14 jaar geleden dat ik een zomerse roadtrip deed door Schotland en er ook vijf bekende whisky-distilleries bezocht. Glenfiddich was ook toen al het meest bekende en best verkopende merk van Schotse single malt whisky. Ik herinner me nog dat ik toen al vond dat die rondleiding (en de shop) de grootste en toch wel meest commerciële waren van de 5 waaraan ik deelnam. Wanneer je in Schotland meerdere stokerijen bezoekt dan valt op dat de uitleg tijdens de rondleiding overal heel erg op elkaar lijkt. Je krijgt steeds heel veel informatie over het productieproces van hun ‘levenswater’, maar niet echt veel uitleg over de verschillende bottelingen.


Ongeveer een maand geleden zag ik een Facebook-advertentie voor de ‘Virtuele Whiskyreis’ van Glenfiddich, die door Tony van Rooijen in meerdere theaterzalen in België en Nederland wordt gebracht. Tony is een officiële ‘Whisky Ambassador’ van Glenfiddich en kent hun verhaal dus als geen ander. Toen de voorstelling ook in Hasselt langs kwam gingen we kijken. Aangezien ik mijn komst vooraf had gemeld, stond Tony me al op te wachten aan de ingang en hadden we een leuke babbel nog voor de voorstelling van start ging. Op de stoel lag voor iedereen een proefdoos klaar met samples van alle whisky’s, een boekje met het hele verhaal van Glenfiddich, een proefglas, water, pipetje en balpen. Zelden zo’n mooie en luxueuze proefset gekregen tijdens een tasting. 
De voorstelling heeft als rode draad een virtueel bezoek aan de Glenfiddich Distillery in Dufftown. Vanuit een tekening van het hele complex klikt Tony op een gebouw, waarna we via een korte video een blik krijgen op dat gedeelte van het productieproces. Gedurende de rondleiding proeven we ook achtereenvolgens de verschillende bottelingen uit het gamma, waaronder zelfs een ‘speciale’ die zopas op de markt werd gebracht. Tussendoor was er ook steeds de mogelijkheid om vragen te stellen.
We proefden volgende whisky’s, alleen de volgorde was iets anders, zodat de smaken en aroma’s meer in stijgende lijn gingen. Mijn persoonlijke favoriet blijft nog steeds de zachte maar heel erg smaakvolle Solera Reserve.
  • Glenfiddich 12 years old (de bekende ‘signature malt’ die wereldwijd een succesverhaal is)
  • Glenfiddich 14 years old (hout, vanille, … de langere rijping proef je onmiddellijk)
  • Glenfiddich 15 years old Solera Reserve (een mix van 3 vaten, afkomstig uit het beroemde Solera vat wat nooit lager dan de helft wordt leeggemaakt)
  • Glenfiddich 18 years old (warme appel met kaneel, ideale whisky voor foodpairing met een stuk warme appeltaart)
  • Glenfiddich 21 years old (deze whisky kreeg een finish in een vat waar voordien rum in zat)
  • Glenfiddich IPA Experiment (een whisky uit de nieuwe experimentele reeks. Deze whisky mocht rijpen in een vat waar voordien even een ‘Indian Pale Ale’ biertje in zat.)


In tegenstelling tot de tour in Dufftown kregen we tijdens deze voorstelling heel veel uitleg over de bottelingen en door het proeven onder begeleiding konden we de verschillen ook duidelijk waarnemen en onderscheiden. Dit alleen maakt deze voorstelling al zeer interessant voor liefhebbers van een lekkere single malt. Tussendoor kwamen er nog heel wat ‘weetjes’ naar boven. Zo weet ik nu eindelijk waarom de Schotse distilleries steeds bourbonvaten opkopen uit America. Het klopt natuurlijk dat ze bij de productie van bourbon de vaten slechts eenmaal mogen gebruiken waardoor er een ruime tweedehandsmarkt is, maar een sterker argument is dat de gierige schotten die vaten kunnen opkopen voor pakweg 50 dollar per stuk, terwijl ze voor porto- of sherryvaten gemakkelijk 400 tot 800 Euro betalen.
Het was een zeer aangename en leerrijke avond in het Hasseltse Cultuurcentrum. Komt Tony bij jou in de buurt met zijn virtuele whiskyreis, dan wil ik zijn voorstelling zeker aanbevelen. Meer info op http://www.virtuelewhiskyreis.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten