dinsdag 29 november 2016

Stars Hollow Margarita (Gilmore Girls Tribute)


“Gilmore Girls” was een legendarische Amerikaanse TV serie die uitgezonden werd tussen 2000 en 2007. Mijn wederhelft was een echte fan van deze serie en was daarin zeker niet alleen. Elk jaar komt de DVD-box nog wel eens terug naast de TV te liggen. Grote vreugde toen bekend raakte dat dit jaar op Netflix een miniserie van vier gloednieuwe afleveringen zou uitgezonden worden onder de titel “Gilmore Girls : A year in the life”, waarbij elke aflevering zich afspeelt in een bepaald seizoen. De eerste aflevering speelt zich af in de winter, daarna volgen lente, zomer en herfst. Ik kan alvast verklappen dat de laatste vier woorden van de herfstaflevering een stevige cliffhanger vormen.

Uiteraard werden alle toeters en bellen bovengehaald om samen met gelijkgestemde vriendinnen deze nieuwe reeks te bekijken. Wederhelft is foodblogster en verdween in de keuken om typische hapjes te bereiden die ook regelmatig opduiken in de serie. Terloops kreeg ik de vraag om een toepasselijke cocktail te bedenken. Op het Internet kan je enkele originele cocktails uit de serie terugvinden, maar buiten een gewone Martini is de rest amper drinkbaar. Zoek maar eens naar de ‘Rory’ cocktail en je begrijpt wat ik bedoel. Ze noemen het niet voor niets de vloeibare versie van ‘My little pony’ ;-) 
 
Wederhelft en haar vriendinnen zijn naast Cosmo-girls ook wel Margarita-fans, dus vertrek ik van daaruit om iets te creëren wat beter past bij deze sitcom. Deze keer geen Tequila als spirit, maar Amerikaanse Moonshine !
 
Ben je op zoek naar een lekkere cocktail als aperitief voor je kerstfeestje ? Tijdens het experimenteren kwam ik op het bizarre idee om deze cocktail te kleuren met (smaakloze) voedselkleurstof, waardoor hij nog beter paste bij het thema ‘Winter’ en de bijbehorende kerstversieringen.  

Cocktail : “Stars Hollow Margarita”

Ingrediënten (per cocktail)
30 ml Ole Smoky Moonshine
30 ml Vers limoensap
15 ml Vers sinaasappelsap
15 ml Cointreau
1 barlepel tafelzoetstof
Rode voedselkleurstof “Christmas Red”
Gedroogde pomeloschijfjes



Bereiding
Alle ingrediënten mogen samen in een shaker met veel ijs. Krachtig shaken gedurende 15 seconden.

Dubbel strainen (dus doorheen een extra fijn zeefje) in een voorgekoeld Margarita glas.

Versier met een gedroogd schijfje pomelo.

 
 
Kleurtje ?!
Voor de gelegenheid heb ik deze cocktail “Kerst-rood” gekleurd met een smaakloze voedselkleurstof. Per glas volstaat een piepklein druppeltje wat mee in de shaker mag. Dip even een tandenstoker in de kleurstof en dompel dat even in de gevulde shaker.

Ik heb zelf een batch van meerdere cocktails klaargemaakt in een fles en daar enkele druppeltjes kleurstof aan toegevoegd. Door na elk druppeltje eens stevig te schudden met de fles kon ik de kleur vrij nauwkeurig bepalen. Ook hier geldt uiteraard dat je altijd nog een extra druppeltje kan toevoegen, er eentje uithalen is niet mogelijk.

De kleurstof die ik gebruikt heb was een potje met half-vloeibare geconcentreerde kleurpasta, die ze ook gebruiken om vb. de frosting van cupcakes mee te kleuren. Je kan ook vloeibare kleurstof kopen in de supermarkt, maar daar moet je dan wel iets meer van gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten