vrijdag 5 augustus 2016

Tip voor warme dagen : Radler

Het is de internationale “Dag van het bier”. Zelf ben ik niet zo’n bierfanaat, mijn persoonlijke smaak gaat eerder naar een lekker wijntje, een cocktail of een borrel. Maar wat me tijdens een warme zomeravond wel eens kan smaken is een Radler, een kant en klare mix van bier en limonade in min of meer gelijke verhoudingen.

De benaming “Radler” komt uit Duitsland en heeft iets te maken met wielrenners die vorige eeuw heel vaak kozen voor dit verfrissende drankje (Radler is dialect voor Radfahrer).

Aan de overkant van het kanaal is deze mix beter bekend als “Shandy”, naar het eerste merk wat bij hen ooit een dergelijk product op de markt bracht (Oorspronkelijk was het wel gemixt met gemberbier). In Nederland werd een Radler vroeger ook wel “Sneeuwwitje” genoemd en in België “Kivela”. Ik herinner me uit de periode dat ik zelf nog “behind the stick” stond, dat in mijn regio de Kivela alleszins niet zo populair was als de “Mazout”, een mix van pils met cola.

Citrus (vb. citroen, limoen, grapefruit, …) lijkt vandaag nog steeds het meest populair als mixsmaak, maar er zijn er intussen ook wel een aantal andere fruitsmaken beschikbaar (vb. rood fruit, ananas, … ). Als bier lijkt pils het meest populair in deze mix, maar ook witbier of zelfs een bruin bier is mogelijk.

Deze verfrissende mix is zowel gericht op dames als op mannen die eerder een voorkeur hebben voor wijn en spirits. En neen, ik heb dit niet verzonnen ter mijn verdediging, dit stond ooit letterlijk in een persbericht van Heineken.

In België en Nederland zijn heel wat brouwerijen mee op de kar gesprongen en in supermarkten vind je dan ook heel wat varianten in de bierrekken. Amstel en Maes waren zowat de voortrekkers en hebben meerdere smaken in het gamma. Daarnaast zagen we ook Radlers van Bavaria, Budels, Grafenwalder, Grolsch, Hoegaarden, Lindeboom, Perlenbacher, Schultenbrau, Schutters, Twents, Warsteiner en Wieckse.
 
De alcoholpercentages variëren van 0 % tot maximaal 2,5 % - Ideaal tijdens een warme periode wanneer je echt wat meer wil drinken, maar zonder er snel dronken van te worden. Wel opletten want in het buitenland kan je soms sterkere Radlers vinden.
 
Over “echte” biercocktails hebben we het vast en zeker later nog wel eens !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten