zaterdag 2 april 2016

Nordisk Mojito

Af en toe zal ik ook artikels schrijven over trends die ik opmerk en die ik waardevol vind om iets dieper op in te gaan. Vandaag hebben we het over experimenteren met verschillende spirits binnen een beproeft cocktailrecept.
Iedereen die wel eens een cocktailbar heeft bezocht weet uiteraard dat je een Martini kan maken met gin of wodka, waarbij we die laatste vaak gemakshalve een ‘Wodka-Martini’ noemen. Oudere recepten voor een Old Fashioned gaan meestal uit van Bourbon of zelfs rye whiskey. Toch zag ik ook al heel wat lekkere variaties met Schotse whisky, donkere Cubaanse rum of zelfs gerijpte Mexicaanse tequila.
Meestal vind ik het zeer boeiend om te ervaren wat de invloed is van die keuze en soms ontdek je echt pareltjes die verrassend lekker zijn en zelfs meer smaak en aroma bieden dan het origineel. Hebben jullie minder alledaagse combinaties die je zelf ontzettend lekker vindt, laat het dan zeker weten zodat we deze ook kunnen uittesten.
Ook vandaag kwam ik zo’n ongewoon recept tegen voor een ‘Nordisk Mojito’ op basis van Zweedse Aalborg akvavit. Sinds ik enkele jaren geleden zelf heb ervaren hoe erg ze in Scandinavië gehecht zijn aan hun schnapps, durf ik te vermoeden dat dit ook een heel bijzonder drankje is. Helaas nog niet zelf kunnen proeven bij gebrek aan de juiste fles (net als hun “basis” waarmee je zelf zeer eenvoudig allerlei infusies kan maken).

Ingrediënten
4 cl. Aalborg Dild Akvavit
Spuitwater
Limoen
Rietsuiker
Enkele muntblaadjes
Dille


Bereiding
We voegen een halve gesneden limoen, enkele muntblaadjes en wat rietsuiker samen in een glas. Even kneuzen en mengen zodat de sappen en oliën vrijkomen. We voegen ijsblokjes of gepileerd ijs toe. Daarna mag de schnaps in het glas waarna we nog even aftoppen met wat spuitwater.
We versieren het glas met nog wat extra muntblaadjes en een takje dille. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten