donderdag 24 maart 2016

Jack Daniel's - Gentleman Sour


Op de hospitalitybeurs Venuez16 kwam ik een stand tegen van Jack Daniel's Tennessee Whiskey. Wie mij kent weet dat ik een grote fan ben van deze brand en me al jaren druk maak over het feit dat er in België slechts een zeer beperkt aanbod uit hun gamma verkrijgbaar is. Je maakt bijna meer kans om de Lotto te winnen dan om een speciale fles te kunnen vinden. Sommige flessen zijn gewoon niet beschikbaar, andere hebben een beperkte oplage van enkele honderden voor ons hele land. De standhouder vertelde me dat het aangeboden gamma afhankelijk is van de omzet die ze maken per land. Omdat Nederland en Duitsland grotere landen zijn met meer omzet, krijgen ze dus ook meer flessen uit het gamma. De conclusie is dus dat we ook in de toekomst de grens zullen moeten oversteken om onze "dorst" naar andere bottelingen te lessen.

Eerst en vooral mocht ik de Jack Daniel's N°27 Gold proeven. Een variant die "double mellowed and double barreled" is. De whiskey wordt dus eerst tweemaal gefilterd doorheen dikke lagen houtskool. Daarna gaat hij eerst in de standaard eiken vaten, maar krijgt later nog een extra rijping in esdoornvaten. Voor mij was de typische smaak van Jack Daniel's nog steeds zeer herkenbaar. Door de esdoornvaten lijkt hij iets zoeter dan de Nr.7. Ik vond persoonlijk dat het moeilijk was om te vergelijken met de Gentleman Jack (eveneens double mellowed) omdat die toch wel heel wat zachter is.

Om af te sluiten vroeg de barman of hij mij mocht leren hoe ik een Gentleman Sour moest maken. Uiteraard ging ik daarop in en kreeg een bijzonder lekker drankje geserveerd. Tot mijn verbazing volgde hij niet het originele recept wat Jack Daniel's al langer verspreid. In het originele recept gebruiken ze immers evenveel citroensap als suikersiroop voor een zoeter resultaat. Voor de Amerikaanse markt is dat natuurlijk weer vrij logisch omdat daar alles gewoon zoeter smaakt. De Gentleman Sour is alleszins een zeer lekkere en verfrissende cocktail die zich (veel te) vlot laat drinken...

Gentleman Sour

Ingrediënten

4 cl Gentleman Jack
3 cl citroensap
2 cl suikersiroop


Bereiding

Alle ingrediënten in een shaker met enkele ijsblokjes. Krachtig shaken gedurende een tiental seconden. Strainen in een tumblerglas (lowball) met een grote bal ijs.
In het glas mogen een schijfje sinaasappel en een maraschinokers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten